Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Aktuality  »  2 recenze na knihu

2 recenze na knihu

19. 11. 2012

1) Recenze v časopisu RESPEKT

Ondřej Kundra: Předvolaný Rychetský

I když v posledních letech vyšla řada knih o politicích, není třeba se trápit výčitkami, pokud je člověk nechal ležet na pultech knihkupectví. Jejich cílem nebylo zprostředkovat osobní svědectví nebo překvapivý pohled na svět, ale vykreslit buď dotyčného v co nejpozitivnějším světle a tím podpořit jeho politické ambice (Vondra, Fischer), nebo po sté propagovat jeho známé a otřelé názory (Klaus).

To však neplatí pro čerstvě vydaný knižní rozhovor Diskrétní zóna novináře Tomáše Němečka, v němž zpovídá dlouholetého vicepremiéra a ministra spravedlnosti vlád ČSSD a nynějšího předsedu Ústavního soudu Pavla Rychetského. Přestože je z knihy cítit autorův respekt, nikdy nepropadne k servilitě nebo žoviálnosti. Naopak dokáže s ním jiskřivě polemizovat a nutí Pavla Rychetského k otevřenější a upřímnější výpovědi, než je v tomto žánru v tuzemsku zvykem. Napomohl tomu jistě i fakt, že Rychetský je už skoro deset let mimo vrcholnou politiku a ve svých devětašedesáti letech plánuje odchod do důchodu.

Celou recenzi najdete u knihy Diskrétní zóna  http://www.ivysehrad.cz/kniha/diskretni-zona/

Recenze JUDr. Kláry Samkové

Publikováno 18.11.2012 Žádné komentáře

První, co mne napadlo, když jsem uviděla knížku za výlohou Kanzelsbergerů, bylo, že doufám, že to s Rychetským nedopadne jako s Motejlem. LEXikon Otakara Motejla, který s ním sepsala roku 2006 Renata Kalenská, byl totiž vynikající – a Dr. Motejl čtyři roky poté, pravda, ve svých 78mi letech, zemřel. Doufejme tedy, že vydání memoárů dalšího předního, ba nejpřednějšího současného českého právníka nebude znamenat totéž, co se svého času říkávalo o Řádu Bílého lva: ten totiž dostati s jistotou znamenalo buď o funkci přijíti či rovnou atentátu podlehnouti…

Rozhovor Tomáše Němečka, našeho nejlepšího – a chtělo by se říci jediného fundovaného – novináře, zabývajícího se právní problematikou s předsedou Ústavního soudu je v mnohém překvapivý. Vrhá totiž na osobu dotazovaného podstatně jiné světlo, než v jakém jej mnozí jeho souputníci viděli či vidí. Protože u řady událostí jsem ve větší či menší blízkosti stála, myslím, že jsem oprávněna říci, že míra sebestylizace zpovídaného je velmi malá, takže se na tento rozhovor můžeme ve velmi velké míře spolehnout jako na objektivní pramen historických událostí. Což je jeho velikou předností.

Pokud bych měla nějakým způsobem začít knížku hodnotit, nemohu jinak než začít chválou na přípravné práce, které musel Tomáš Němeček podniknout, aby mohl materiál utříbit do takového tvaru, v jakém jej předložil čtenáři. Je evidentní, že pan Němeček strávil množství času podstatně větší než nepatrné v archivech, že prošel celý spis StB, vedený na Pavla Rychetského, že se pečlivě zaobíral politickým působením zpovídaného, takže posléze byl schopen položit otázky s přesností skalpelu neurochirurga. Odhaduji, že přípravné práce pana Němečka na tento rozhovor musely přijít na pěkných pár desítek, možná i stovek hodin. Za to se před ním vskutku skláním.

Podzim / zima 2018

Podzim / zima 2018