Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Aktuality  »  Nová recenze na www.iliteratura.cz

26. 7. 2018
Kniha významného německého církevního historika pojednává o dějinách katolické tradice, která doznala v posledních staletích významných změn. To, jak církev kdysi fungovala a vypadala a jak funguje a vypadá dnes, může čtenáře překvapit a přivést jej k mnoha otázkám. Minulost tu není synonymem temna, jako spíš bohatosti forem a způsobů křesťanského života.

Církev, která vypadala jinak
Hubert Wolf
Krypta: Kapitoly z dějin křesťanství od středověku po současnost. Přel. Karla Korteová, Vyšehrad, Praha, 2018, 186 s.

Kniha významného a populárního německého církevního historika, profesora Huberta Wolfa (nar. 1959) Krypta: Kapitoly z dějin křesťanství od středověku po současnost možná trochu mate názvem. Čtenář, který si vůči náboženství a církvím udržuje určitý odstup, by ji mohl minout jako jednostranně zaměřenou, nezajímavou, pojednávající o tématu, jež je mu cizí. Mýlil by se však. Wolfova erudice a vypravěčský styl, kterým vystupuje z běžné představy o historikovi bádajícím v archivech a publikujícím pro hrstku kolegů, totiž zaujme každého, koho alespoň trochu zajímají dějiny Evropy, historie revolučních i evolučních duchovních změn a dějiny psychologie moci. Způsob Wolfova přemýšlení souzní s historicko-teologickým dílem, které může český čtenář znát z knih a studií česko-římského teologa Karla Skalického.

Hubert Wolf, držitel řady prestižních ocenění, je u nás znám překlady titulů, které upoutaly pozornost lidí žijících v církvi i mimo ni. Jde o knihu Případ Sant´Ambrogio. Utajený skandál římských řeholnic (Prostor, 2017) a Konkláve. Tajemství papežské volby(Prostor, 2018). Za názvy jeho prací, včetně té recenzované, však nečekejte bulvární aféry ani popularizační historii pro masy, která se šťourá v pikantériích vládců, velkých umělců a církevních hierarchů. Wolf je solidní historik (a také teolog a katolický kněz), jenž pokorně sestupuje k pramenům a navazuje na to nejlepší v oboru církevních dějin, dějin politiky a dějin vědy (Kirchengeschichte, Politikgeschichte, Wissenschaftsgeschichte). Není to typ vědce, který z devíti knih vytvoří desátou, stejně průměrnou; jeho největší devíza je ve vzdělání a v jedinečném pochopení smyslu událostí, které na první pohled vypadají jako nedůležité, ale i těch, co se naopak zbytečně – ve prospěch té či oné strany, povýtce vítězné – zveličují, malují narůžovo, přeceňují.

Celá recenze Zdeňka A. Emingera na http://www.ivysehrad.cz/recenze/krypta-iliteratura-cz_26-7-2018/

Jaro/léto 2018

Jaro/léto 2018