Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  1+1=1  »  1+1 -české noviny_24.7.2017

1+1 -české noviny_24.7.2017

Molekulární biolog Archibald ve své knize oceňuje i české vědce

foto Optický mikroskop, věda, laboratoř - ilustrační foto.

Praha - Molekulární biolog John Archibald ve své knize 1+1=1. Rovnice života a symbiotická revoluce oceňuje i podíl českých vědců na odhalování tajemství buněk v lidském těle. V publikaci, která nyní vychází v češtině, kanadský vědec zmiňuje význačný objev bezmitochondriálního eukaryota, na němž se podíleli Vladimír Hampl, Anna Karnkowská a jejich kolegové z Karlovy univerzity v Praze. ČTK o tom za vydavatele informovala Denisa Novotná.

"Česko-kanadskému týmu se podařilo objevit organismus, o němž si všichni biologové mysleli, že neexistuje," píše autor, který přednáší na Katedře biochemie a molekulární biologie na Dalhousieově univerzitě v Halifaxu v Novém Skotsku.

Molekulární biologie se věnuje popisu biologických makromolekul a jejich vzájemným funkčním vztahům. Archibald v publikaci populární formou mimo jiné seznamuje se zajímavými fakty postavenými na porozumění DNA, dědičném základu života. Čtenář se například dozví, že každá z přibližně deseti bilionů buněk jeho těla má ve svém jádře napěchovanou metr dlouhou dvoušroubovici.

Člen Kanadského institutu pro pokročilý výzkum v rámci Programu integrované mikrobiální biodiverzity seznamuje i neodborníky s tím, co to znamená žít ve století biotechnologií a v čem spočívá práce vědců s DNA. Upozorňuje na jeden z významných objevů biologie hovořícím o tom, že buňka je vlastně konglomerátem mnoha různých "organismů", které se v evoluci naučily spolupracovat. Člověka při tom s nadsázkou označuje jako "chodící a mluvící inkubátor pro mikroby".

Knihu z anglického originálu přeložil a opatřil doslovem Josef Lhotský. "Pro nás biology je poněkud komické, že pocit fascinujícího nekonečna a nedozírné mnohosti většina lidí zažívá právě v souvislosti s pohledem 'tam nahoru', do tajuplných dálek nad našimi hlavami. To, že podobně nedozírné hlubiny nekonečna se rozprostírají všude okolo nás, a dokonce i v nás, zpravidla nikoho nenapadne," uvedl v doslovu absolvent Přírodovědecké fakulty UK v Praze.

Zpět na knížku "1+1=1".