Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Albert Schweitzer  »  Albert Schweitzer - iliteratura.cz, Lipský knižní veletrh, 2010

Albert Schweitzer - iliteratura.cz, Lipský knižní veletrh, 2010

Zcela jinak se tomu má s dalším autorem, který byl letos na veletrhu a v lipských knihkupectvích zviditelněn: s lékařem, teologem, varhaníkem a nositelem Nobelovy ceny míru Albertem Schweitzerem (1875 - 1965). Jen vloni a letos o něm německy vyšlo asi 5 různých knih a jedna z nich, Genie der Menschlichkeit: Albert Schweitzer, byla během veletrhu představována na zmíněném Fóru pro soudobé dějiny. Ne ve všech knihách je ale Schweitzer takto vynášen jako „génius lidskosti“. Kupříkladu v publikaci historika a teologa Nilse O. Oermanna jsou vůči němu citovány četné výhrady: třeba ta, že neudělal nic proto, aby zamezil kultu, který se kolem jeho osoby utvářel, že nechal „svoji hlavu opatřenou bujarou kšticí fotografovat ze všech stran a autogramy dával jako nějaká filmová hvězda“. To prý pramenilo z toho, jak vysoko Schweitzer sám hodnotil svoji osobu, údajně stejně, jak podle jeho vlastních psychiatrických výzkumů hodnotil sám sebe i historický Ježíš. Když prý manželka Schweitzera prosila, aby se šetřil a po celé hodiny nedával autogramy, odpověděl jí: „Nemůžu odmítnout nikoho, kdo věří, že bych mu mohl pomoci, i kdyby to bylo jen prostřednictvím mého autogramu. Snad se mu tím v jeho temné hodině dostane povzbuzení“. I u nás patří Schweitzer k uznávaným osobnostem, a jen málokdo si dovolí podobné uštěpačné komentáře, i když jsou i výjimky. Kupříkladu Stanislav Komárek v rozhovoru v roce 2006 uvedl: „Nechci Schweitzerovo dílo zlehčovat, ale třeba C.G. Jung ho neměl rád“. Jung podle Komárka Schweitzerovi vytýká něco jako intelektuální zbabělost, že když neměl energii rozlousknout vše na rovině teologické nauky, udělal ze sebe „malého lokálního spasitele na západoafrickém pobřeží a s drtivou technologickou a znalostní převahou se tam mezi lidmi zhruba doby bronzové skvěl jako hvězda jasná“.

Zpět na knížku "Albert Schweitzer ".

15%
20%