Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Albert Schweitzer  »  Albert Schweitzer - Reflex_10.9.2015

Albert Schweitzer - Reflex_10.9.2015

Největší člověk světa

10.9.2015    Reflex    str. 57    Labyrint kultury

bed, kat, tes, gre

PELMEL ANEB CO MUSÍTE A NESMÍTE SLYŠET, VIDĚT A ČÍST

OPRAVDU MAJÍ osmdesátníci sex? Počkejte, není tohle téma tak trochu tabu? A vážně můžou chodit pravidelně do nevěstince? A zabije koprolálie v pozdních stadiích Alzheimerovy choroby lásku? A dokáže manželství trvající dekády přetrvat nevěru se sousedkou, mužovo pomočování, ženino bití? Různé státy světa, různá dějinná období, shodné téma – soubor jedenácti povídek britského prozaika Juliana Barnese výtečně vypravuje o stárnutí, umírání a vzpomínkách na minulost. STOLEK S CITRÓNY, už devátou Barnesovu knihu, která je k dispozici v češtině, právě vydalo nakladatelství Plus v překladu Viktora Janiše. † DIVADLO POD PALMOVKOU z pražské čtvrti Libeň má za sebou těžké dva roky. Po povodních v létě 2013 zůstalo bez domovské scény; promrzlí herci běžně zkoušeli v deseti stupních, hrálo se v technicky nevyhovujících, pronajatých sálech a na zájezdech po celém Česku. Minulý týden 2. září ale opravená Palmovka konečně zahájila 67. sezónu „ve svém“ a chystá českou premiéru skvělé grotesky Johna Hodge Spolupracovníci (2. října), která slavila obrovské úspěchy v Londýně, novou autorskou komedii Braňa Holička o největším českém novináři všech dob Henrim de Blowitzovi (20. listopadu) a taky černou komedii o mužské krizi středního věku FUK! (18. prosince), v níž se představí Jiří Langmajer. FUK!, současnou hru slavné nizozemské dramatičky a scenáristky Marie Goosové, bude režírovat český filmový režisér Petr Zelenka. Je to, po logice věci, černá komedie o úskalích mužského středního věku. † „Kdo si myslí, že je křesťanem, protože chodí do kostela, ten se plete. Autem se taky nestaneme tím, že stojíme v garáži.“ Tento citát „pralesního doktora“ a „génia lidskosti“ (to o něm řekl sám Winston Churchill) dokonale vystihuje. Skromnost, pokora, nutnost nepřestajné snahy charakterizují osobnost Alberta Schweitzera nejlépe. Anebo tento všestranně talentovaný velký muž nebyl tak bezchybný, jak se obecně soudí a traduje? K 140. výročí narození a 50. výročí úmrtí (uplynulo 4. září) známého lékaře, filantropa, teologa, varhanního virtuosa, pacifi sty a nositele Nobelovy ceny míru vyšel v nakladatelství Vyšehrad překlad vynikající – a místy nezvykle, ovšem přínosně kritické – biografie Nilse Oleho Oermanna s lapidárním názvem ALBERT SCHWEITZER (1875–1965). Malinko zaklátí modlou a lehounce poupraví mýtus – ale někdejší „největší člověk světa“ v knize velkým zůstal. Naštěstí. † Pochvalu si zaslouží ČT art za nedělní komponovaný večer věnovaný Činohernímu klubu: přímý přenos legendárního představení PODIVNÉ ODPOLEDNE Dr. ZVONKA BURKEHO byl sice pořád jenom divadlem v televizi, i přes sklo si však nebylo nevšimnout stále výtečných výkonů herců, z nichž někteří (nejdéle Bolek Polívka) dlí ve své roli i několik desítek let.

Přestávkový dokument vhodně doplnil příběh inscenace, jež „Činoherák“ provází od jeho založení. Takto vymyšlených „sendvičů“ na jeden večer bychom si na „artu“ přáli víc. † Dříve jako mladí kluci vyráželi na noční toulky tunely pražského metra načerno, jezdili mezi vlaky, které tagovali. Dnes jsou to dospělí chlápci, často s vysokou uměleckou školou za sebou, a pražské vedení dopravního podniku taky už asi dospělo. Oslovilo několik z těchhle prvních PRAŽSKÝCH STREETARTISTŮ (Honzu Kalába řečeného Point, Pastu Onera, Mika Škapu – alias Trona – a Ondřeje Vyhnánka), aby svými „pieci“ dočasně vyzdobili pracovní ohrady uvnitř centrálních stanic metra. Ta poslední vznikla na trase A na Můstku. Zastavte se tam a projděte se kolem. Chlápci udělali fakt slušné murals čili nástěnné obrazy v plenéru.

Foto popis| Nástěnný obraz PASTY ONERA ve stanici Můstek na trase metra A. Mimochodem zarezervujte si již dopředu termín 15. listopadu, kdy se chystá otevřít výstavu „pastaonersoloshow2015“ v historické budově Mánesa.

Foto autor| FOTO A R C H Í V AUTORA PAST Y

Zpět na knížku "Albert Schweitzer ".

Podzim / zima 2018