Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ameriko, Ameriko  »  Ameriko, Ameriko - Recenze v časopisu Houser

Ameriko, Ameriko - Recenze v časopisu Houser

V bravurně napsané próze vytváří autor rozsáhlé, dlouhodobé portréty (a to jak hromadné, tak individuální) i momentky. Děj se odehrává převážně v retrospektivě a je silně znát, že vypravěč - padesátník, zkušený žurnalista a otec tří dcer - má vzpomínky vcelku utříděné. Přesto vyhledává příležitosti k opakovanému, soustředěnému zamýšlení nad někdejšími rozhovory, událostmi a gesty, díky čemuž se čtenáři servíruje více možných pohledů na detaily mužovy, stejně jako obecní i celoamerické minulosti. Canin svým vypravěčským stylem zručně předvádí fúzi života jednotlivce a obrazu doby, románu je tudíž vlastní nadčasovost a naprostá hodnověrnost. Zvládá také kontinuálně udržovat dojem naprosté nevyzpytatelnosti vývoje příběhu, který se odvíjí dílem v sedmdesátých letech 20. století, dílem o tři desetiletí později. Název knihy navozuje dojem povzdechu, což je vskutku na místě, ovšem současně může tohle zvláštní oslovení znamenat něco jiného. Nahlížení veškerého dění ze vzdálenějších obzorů vždy poskytuje vzezření natolik odlišné od toho, jak jsme jej vnímali kdysi - bezprostředně nebo jen s nepatrným odstupem - až trne šíje. Sám autor tento krutý jev vystihuje jako nevyhnutelnou pravdivost toho, že všechny vaše skutky, čestné i falešné, malicherné i zkázonosné, žijí dvojím životem a nelze na to být připravený.

Houser, Mariana Zilynská

Amerikovíce o knize najdete na http://www.ivysehrad.cz/beletrie/svetova-proza/1715-2/ameriko-ameriko

Zpět na knížku "Ameriko, Ameriko".