Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Anarchismus - e kniha  »  Anarchismus / Svoboda proti moci - Všechny zámky světa pobořit

Anarchismus / Svoboda proti moci - Všechny zámky světa pobořit

Tak píše proslulý anarchista Bakunin ve své Zpovědi carovi. „Vášeň bořit je současně i tvůrčí vášní,“ zdůrazňuje tento myslitel paradoxů.

Kdo je to ale anarchista? Pro většinu lidí zarostlé individuum mávající kouřící bombou čili tzv. petrolejník, pro tyto rebely samotné pak zastánce myšlenky: „Anarchisté věří v morálku, nikoliv v zákon.“ Petrolejníci zkrátka nejsou nakloněni kapitalismu, dráždí je zejména jeho idea: „Expanduj, nebo zemři!“

Přesto Bakunin, Marxův současník, velkého Karla nenáviděl: „... pro Marxe a Engelse se slovíčko buržoa stalo epitetem, z něhož se samým opakováním dělá špatně; a oni jsou od hlavy až k patě skrz naskrz provinční buržujové,“ zdůrazňuje Bakunin. Zato pak bolševici anarchisty později potírali, jak jen mohli. Vzpomeňme masakr při vzpouře ruských námořníků v Kronštadtu, likvidaci Nestora Machna a popravy anarchistů prováděné Sověty za španělské občanské války.

I anarchisté končí velmi všedně. Pohřeb Pjotra Alexejeviče Kropotkina.

Rozsáhlá a vynikající publikace autorů Václava Tomka a Ondřeje Slačálka nazvaná Anarchismus s podtitulkem Svoboda proti moci (669 stran), kterou právě vydalo ve své řadě Dějiny idejí nakladatelství Vyšehrad, nás dokonale seznamuje s dějinami i přítomností tohoto hnutí, které chce odstranit stát a podle Nietzsche žádá „svobodu a právo těch ku svobodě, kteří dovedou být svobodní“.

Je to ohromující plejáda jmen, která tu v knize před naším zrakem defilují: kníže Kropotkin, Max Stirner, Ferrer (tohoto muže, uškrceného garottou, známe také z Haškových povídek), Johann Most, hrůzu rozsévající Ravachol, John Zerzan - Američan s českými předky, zvaný nejextrémnější myslitel na celé planetě. Zerzan je tak důkladný, že stojí proti všem: vadí mu i vytvoření dělnictva a proletariátu. Už samo měření času, počty, ba i umění jsou mu nepříjemné, protože svazují, je to diktát!

A co čeští anarchisté? Když člověk vidí v „Hyde Parku“ na Palackého náměstí předčítat osmnáctileté děti výzvy ke svržení světového imperialismu, vytane mu na mysli výrok spisovatele a nakladatele Jana Řezáče: „Anarchisté jsou naivní umělci politiky.“ Ale nebylo tomu vždycky tak. Karel Vohryzek a Franta Sauer pašovali za císaře pána cukerín, zatímco severočeští horníci-anarchisté tvrdě stávkovali. Anarchista Šoupal (později si dal jméno Ilja Dněprostroj) zastřelil ministra Aloise Rašína a A. J. Šťastný málem usmrtil Karla Kramáře. V roce 1968 vzniklo v Československu Hnutí revoluční mládeže (Petr Uhl, Petruška Šustrová, Ivan Dejmal, Jaroslav Bašta) a všechny je komunisté pozavírali.

V devadesátých letech se objevilo anarchistické sdružení ČAS, začaly vycházet časopisy jako A-Kontra, Svobodná mysl, rozšířil se squatting, vzniklo ženské anarchistické sdružení LUNA, demonstrovalo se proti Mezinárodnímu měnovému fondu. A o tom všem se nyní může čtenář dočíst v obsáhlé Tomkově a Slačálkově knize.

Jak píše sociolog Jan Keller a jak vyplývá z jeho úvah, časem by zde mohlo vzniknout něco jako polomafiánská, polofeudální forma osobní závislosti! Nemusíme být hned libertariány, ale troška anarchistického myšlení jako dobrého koření naší mysli neuškodí.

Pavel Řezníček

Zpět na knížku "Anarchismus - e kniha".

15%