Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Antonio Vivaldi  »  Antonio Vivaldi - Lidové noviny

Antonio Vivaldi - Lidové noviny

Dóže barokních hitparádLidové noviny | 19.7.2014 | Rubrika: Orientace / výběr | Strana: 30 | Autor: MARTIN ZVĚŘINA | Téma: Nakladatelství Vyšehrad

Který skladatel byl v karikatuře zobrazen jako anděl v kněžském klobouku hrající na housle? Říkalo se mu Zrzavý páter. Pořád nic? Il Prete Rosso je přece Antonio Vivaldi, jehož čtyři houslové koncerty zná snad úplně každý pod názvem Čtvero ročních dob.

Životopisy skladatelů jsou u nás úzký profil, ani před rokem 1989, ani po němneprojevili nakladatelé velkou snahu nabízet překlady biografií důležitých a o to méně „jen“ zajímavých zjevů světové hudby. Proto je snahu nakladatelství Vyšehrad, které po bachovské monografii přináší životopis Antonia Vivaldiho, nutno chválit. A to přesto, že kniha má na našem trhu obří zpoždění: její první vydání vyšlo v roce 1984 a poslední, revidované před 21 lety. Mnohý skladatelův příznivec zaskřípe zuby a poukáže na to, že například prostřednictvím Amazonu si stáhne Vivaldiovské kompendium od téhož autora z října 2013 jako elektronickou knihu během několika vteřin.
Vydávání literatury v češtině má kromě jiného tu výhodu, že udržuje v povědomí a na výši českou terminologii. Jak v doslovuk Talbotovu životopisu zmiňuje muzikolog Václav Kapsa, kniha je vynikajícím úvodem do problematiky. A přestože vyšly novější a rozsáhlejší skladatelovy životopisy, Kapsa podotýká: „Dobrou knihu o hudbě však nedělají pouze aktuální informace, nelze tedy jednoznačně říci, že by některá z nových monografií plně nahrazovala starší publikace, včetně Talbotovy monografie.“ Z Benátek do Prahy a Vídně Na dvou stovkách stran čtenáře Michael Talbot chronologicky provede celým skladatelovým životem a dílem, od doby narozenív Benátkách (4. března 1678) přes studia teologie až po bohatou dráhu houslového virtuosa, skladatele, učitele a hudebního podnikatele. Talbot nás přesvědčí, že historka o tom, že Vivaldi byl natolik zaujat svými hudebními nápady, že nezřídka během bohoslužby odcházel do zákristie, nebyla možná ani tak popisem skladatelovy imaginace jako spíš zdravotních potíží.
Vivaldi měl astma, a tak byl nejprve zbaven povinnosti konat bohoslužby a později se věnoval již jen hudbě. Skladatelovu pouť můžeme sledovat přes Mantovu, kde pracoval pro Filipa landkraběte hesenskodarmstadtského, a Milán do Říma, kde se seznámil s papežem Benediktem XIII. Ve všech svých působištích okouzloval nejen virtuózní hrou, ale šířil i své opery a další skladby. Do souboru 12 koncertů, nazvaného Souboj harmonie s tvořivostí, které vznikly právě v době, kdy Vivaldi měnil působiště mezi jmenovanými městy, patří i Čtvero ročních dob. Protože Itálie byla tehdy nejvýznamnějším hudebním centrem a Vivaldi v něm měl prominentní postavení, dostával zakázky i od panovníků Ludvíka XV. či císaře Karla VI. Setkání s císařem podnítilo Vivaldiho cestu do Vídně a Prahy v roce 1730. Ve svých dvaašedesáti letech se přesunul do Vídně se záměrem získat místo u dvora. Ve čtvrtek 27. července 1741 zde zemřel a byl pohřben na špitálním hřbitově do chudinského hrobu. Podobně jako Bach i Vivaldi na své objevení čekal až do 19. století. Dnes je nejhranějším barokním autorem a poBachovi i nejvíce ceněným. To mu na jednu stranu škodí (třeba neustálým provozováním Čtvera ročních dob), na druhou pomáhá – v šíření jeho díla. Ostatně může být nepopulární skladatel, který dá souboru koncertů název L’estro Armonico, jejž prý nemáme doslovně překládat jako „harmonickou říji“?

Michael Talbot: Antonio Vivaldi; Vyšehrad 2014

Na dvou stovkách stran Talbot čtenáře provede skladatelovým životem a dílem, od narození v Benátkách přes studia teologie až po dráhu houslového virtuosa

Zpět na knížku "Antonio Vivaldi".