Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Arnošt z Pardubic  »  Arnošt z Pardubic - Recenze Milana Ducháčka

Arnošt z Pardubic - Recenze Milana Ducháčka

Životopisná kniha z pera Zdeňky Hledíkové, přední domácí odbornice v oblasti církevních dějin a středověké správy českých zemí, pojednává o prvním pražském arcibiskupovi a náleží k nejlepší tradici domácího dějepisectví. Profesorka Hledíková se ujala obtížného úkolu oživit zájemcům o dobu Karla IV. klíčovou osobnost Arnošta z Pardubic. Obtížného proto, že o arcibiskupově původu, osobnosti a životě se dochovalo jen velmi málo přímých dokladů. Zasvěcená znalkyně středověkého církevního života však v knize dokázala zachytit proměnu Zemí Koruny české za vlády Karla IV. a čtivě osvětlit podíl, který měl na jejich zvelebení právě Arnošt z Pardubic. Arcibiskup je v knize zachycen nejen v tradiční roli rádce Karla IV., ale především jako pečlivý organizátor církevního života a správce diecéze (území arcibiskupství). Působil též jako diplomat a zprostředkovatel kontaktů mezi pražským císařským dvorem a papežským stolcem v Avignonu. Autorka se netají tím, že si prvního pražského arcibiskupa váží, a ten se i díky tomu v knize stává živým hrdinou. Zmapováním míst, jež měl Arnošt v oblibě a o něž pečoval, dokázala historička nejen konkrétněji nasměrovat spekulace o arcibiskupově původu, ale též ukázat, že byl zakladatelem mnoha významných center církevního života. Kromě péče o prestižní projekt svatovítské katedrály měl Arnošt v této oblasti i vysloveně osobní zájmy, především péči o kostel sv. Jana v Kladsku, kde je také pohřben. Četba poněkud obtížnějších pasáží popisujících každodenní úkoly duchovní správy, vizitace a řešení prohřešků duchovních proti pravidlům církevního života je čtenáři usnadněna užitečným slovníčkem, který vysvětluje dobovou terminologii. Závěrečné kapitoly o lidském rozměru hlavního hrdiny a jeho posmrtné památce pak pojala historička osobněji. Díky tomu je kniha nejen dosud nejlepší odbornou publikací o prvním pražském arcibiskupovi, ale i čtivým přípěvkem řady Velké postavy českých dějin.

(recenze Milana Ducháčka)

Zpět na knížku "Arnošt z Pardubic".

15%