Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Augustus a jeho doba  »  Augustus a jeho doba - Text na záložce

Augustus a jeho doba - Text na záložce

Hutný výklad na základě promyšleně vybraných faktů, předkládající srozumitelný a přesvědčivý obraz složitých dějů – to jsou základní rysy studie jednoho z nejvýznačnějších současných německých historiků starověku. W. Eck se v ní zabývá tématem mnohokrát zpracovaným – přechodem

římské republiky v císařství, a to na základě životopisu tvůrce nového zřízení Octaviana Augusta – a přitom i na přísně vymezeném prostoru dokáže přinést nový pohled, překvapivě osvětlit známá fakta.

Po stručném úvodu autor počíná vlastní vyprávění roku 44 př.Kr. vystoupením sice mladičkého, ale překvapivě vyspělého adoptivního syna právě zavražděného Caesara, a pak provází čtenáře složitými peripetiemi zápasu o dědictví velkého mrtvého. Neskrývá přitom ani stíny Octavianova postupu – jeho věrolomnost a krutost. Přesto z textu vyplývá, že v těchto bojích zvítězil zjevně nejschopnější uchazeč o Caesarovo dědictví. Na dalších stránkách sledujeme, s jakou obratností dokázal při zachování republikánských institucí vnitřně proměnit římský stát v dědičnou monarchii, opřenou o armádu a širokou síť klientských vztahů.

Zároveň však W. Eck prokazuje, jak jeho nijak příliš sympatický hrdina zároveň dovedl rozbouřenou říši zklidnit a otevřít jí cestu k hospodářské prosperitě uvnitř a územnímu rozmachu navenek. Proto o něm mohl pronést v závěru knihy právem tento soud: „Vlastní politické činy, pevná obnova rei publicae monarchistickou formou, kterou sám nalezl, nové uspořádání provincií a konečně zajištění míru pro velkou část říše nemohli zpochybnit ani jeho nejzarytější kritikové. Žádný z jeho nástupců za římského císařství se nemohl pochlubit srovnatelnou bilancí. A který moderní státník by se s ním mohl srovnat?“

Zpět na knížku "Augustus a jeho doba".

15%
20%