Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Bible a moderní kritika  »  Bible a moderní kritika - Text na záložce

Bible a moderní kritika - Text na záložce

V roce 1904 vydal jezuitský generál Luis Martin varování před novou herezí při výkladu Bible, kterou nazývá „historická metoda“. Tento postoj záhy potvrdily nejvyšší církevní autority. O téměř devadesát let později Papežská biblická komise vydává dokument, ve kterém se konstatuje, že historicko­kritická metoda musí být považována za samotný základ veškeré vědecké exegeze v církvi. Jak došlo k tak radikální změně názoru během devadesáti let? Jaké byly peripetie zápasu o vědecký a kritický výklad Bible v katolické církvi? Proč působilo přijetí historickokritické metody tolik problémů církevním autoritám? Jak to souviselo s pojetím pravdivosti, neomylnosti a inspirací Písma svatého? Jak měl reagovat katolický biblista, když výnosy církevní autority odporovaly jeho přesvědčení kritického badatele? To jsou některé z otázek, na které se tato práce pokouší formulovat odpověď. Jejím významným přínosem je integrování české katolické exegeze, která v té době měla přinejmenším čtyři vynikající představitele světové úrovně, do příběhu progresivní katolické exegeze té doby.

Téma dějin zápasu katolické biblické vědy o přijetí náročných vědeckých kritérií umožňuje otevřít celou řadu dalších otázek: vztah církve a moderní doby, svobodu teologické a exegetické práce, způsob výkonu učitelského úřadu církve, vznik a výklad církevních dokumentů, otázku cenzury a autocenzury v církvi, ohrožení vlastní osobní víry vědeckým bádáním či otázku následků ignorování a popírání reálně existujících problémů. Především však svědčí o heroickém nasazení, inteligenci, vytrvalosti a oddanosti Bohu, církvi a pravdě několika generací katolických učenců, kteří měli pravdu příliš brzy.

Zpět na knížku "Bible a moderní kritika".

Jaro/léto 2018

Jaro/léto 2018