Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Ani králové, ani hvězdy - Text na záložce

Ani králové, ani hvězdy - Text na záložce

Americký spisovatel Ethan Canin oslovuje především čtenáře, kteří vyhledávají jazykově vytříbený, promyšleně vystavěný příběh. Canina zajímá hlavně spletitost lidských vztahů a jak si člověk poradí na cestě, kterou se vydal. Jak obstojí ve chvílích pravdy, kdy si musí přiznat, že se zpronevěřuje vlastním kořenům. Příběh Ani králové, ani hvězdy je vyprávěním o přátelství a zrání Orno Tarchera a Marshalla Emersona, kteří se seznamují na univerzitě v New Yorku. Odlišují se od sebe vším: Orno pochází z malého města v Missouri a „Velké jablko“ pro něho představuje svět, který si nedovedl vůbec představit. Naproti tomu Marshallova rodina se pohybuje v kruzích intelektuálů a významných osobností. „Vyrostl jsem mezi farmáři a pojišťovacími agenty,“ říká Orno. „Já zas mezi Kennedyovými a pojišťovacími agenty,“ říká Marshall. Tím je dán půdorys jejich vztahů, kdy Orno zpočátku až závisle obdivuje nesmírně inteligentního, cynického, přecitlivělého Marshalla, ale postupně právě Marshall hledá v otevřeném a upřímném Ornovi, který dokáže zůstat za všech okolností svůj, pevný bod ve svém znejistělém životě. Nakonec se oba vydají vlastní cestou, Marshall sice stále bojuje se svojí složitou povahou, sebevražednými sklony a vztahem s otcem, ale stává se úspěšným scenáristou, zatímco Orno dostuduje, založí si rodinu a získá zaměstnání v odlehlém venkovské městě. Ethan Canin citlivým perem popisuje studentské lásky, nelehké vztahy mezi syny a otci, hledání stálého vztahu, životního cíle a místa ve společnosti.

15%
20%