Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Češi a Slováci ve 20. století  »  Češi a Slováci ve 20. století - Prezentace knihy

Češi a Slováci ve 20. století - Prezentace knihy

V literární kavárně Černá labuť

Obálka Češi a S.

záznam z prezentace Jana Rychlíka na www.denikknihy.cz

Ve středu 11. 4. 2012 v odpoledních hodinách v literární kavárně Černá labuť proběhla beseda s autorem knihy Češi a Slováci ve 20. století, prof. Janem Rychlíkem. Kniha vznikla na základě dvou starších prací vydaných v devadesátých letech, nyní poprvé v jednom svazku zachycuje celé období existence společného státu, Čechů a Slováků, od vypuknutí první světové války do roku 1992. Hlavním tématem knihy jsou politické vztahy obou národů, zabývá se také vzájemným pohledem obou národů. Jak vidí Češi Slováky a Slováci Čechy? Prof. Rychlík odhaluje základní rys soužití obou národů v jednom státě – vždy žili spíše vedle sebe než spolu. Rozdělení společného státu po roce 1992 se proto jeví jako logické završení předchozího vývoje. Nové vydání knihy přináší některé nové akcenty, které se v průběhu sedmnácti let od prvního vydání objevily, a samozřejmě se změnou odstupu přináší i kritičtější pohled. Hlavní důraz klade autor na klíčové momenty v historii soužití obou národů: 1. republiku, válečný Slovenský stát, období normalizace a období rozpadu Československa. Živá diskuse přinesla mnoho zajímavých otázek: Jaký je význam religiozity v dějinách společného soužití, jakou roli hraje skutečnost, že politické strany, které hrály klíčovou roli při rozdělení státu, byly na slovenské politické scéně zcela marginalizovány, jaký je vztah Slováků a Maďarů a problematika mnohonárodnostního charakteru dnešního Slovenska, jaké byly vztahy obou států v době rozpadu a mnoho dalších.

Zpět na knížku "Češi a Slováci ve 20. století".

15%
20%