| 6.3.2009 | : Víkend | : 17 | : -an

Marta Edith Holečková: Cesty českého katolického samizdatu 80. let (Vyšehrad, 2009, 224 stran, dop. cena 228 Kč)
Dílo doktorandky Marty E. Holečkové se nezaměřuje na literární a myšlenkový obsah samizdatových publikací, ale snaží se přiblížit katolický samizdat 80. let z historicko-sociologického pohledu.
V práci je hlavním tématem společenství lidí, které se různým způsobem podílelo na vzniku a šíření samizdatových tiskovin.
Čtenář se též orientuje v přehledu samizdatové produkce katolické provenience, ilustrované ukázkami. Čtvrtina knihy je věnována životopisným vyprávěním osob, které se samizdatem zabývaly.
Za celým textem je zařazena kapitola Biogramy, v níž jsou uvedeny medailonky vybraných osobností, o kterých je v knize zmínka.
"Domnívám se, že tato malá sonda by mohla nejen částečně přispět k pochopení života v reálním socialismu, ale také nabídnout zamyšlení se nad různými projevy odporu a nesouhlasu s panujícím režimem a v neposlední řadě též otevřít úvahu o krátkodobě, ale o to výrazněji a prudčeji rostoucí roli katolické církve na sklonku 80. let," píše sama autorka knihy v úvodu.

Ukázka:
Pro příslušníky tajné i veřejné policie byla nepochopitelná představa, že by byli lidé schopni jednat spontánně a dozvědět se i události, o nichž oficiální tisk a média záměrně neinformují. Také v případě velehradské pouti panoval mezi policisty názor, že církev disponuje jakousi centrálou, která veškerou "nelegální" činnost řídí a koordinuje. Podobnou zkušenost ostatně učinil již o několik let dříve Ivan Martin Jirous poté, co byli v Českých Budějoviích zmláceni a zadrženi příznivci undergroundové hudby mířící na koncert do nedalekého Rudolfova: "Vyšetřovatelé především pátrali po tom, jak se o koncertu (zadržení) dozvěděli. Síla lidí z celé republiky je samozřejmě zarazila. Ostatně Daně Němcové říkali na národním výboru v Rudolfově, kde vysvětlovala, proč ona a její dcery nezaplatí uloženou pokutu: "Neříkejte nám, že to nebylo organizovaný! My, když pořádáme nějakou schůzi, tak nám dá práci dostat tam lidi, a tady byli lidi až z Košic!" Pravdu má Egon Bondy v Invalidních sourozencích, když říká o establishmenťácích: "Ale největší horror, na jaký se neodváží ani pomyslet, je představa, že by se lidé mohli řídit sami." (Z Magorova zápisníku, Ivana Martina Jirouse)

Zpět na knížku "Cesty českého katolického samizdatu".

15%
20%