Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Chalífa a Západ  »  Chalífa a Západ _ Reflex_27.6.2016

Chalífa a Západ _ Reflex_27.6.2016

Franco Cardini: Chalífa a Západ

Erudovaný florentský rodák a medievalista Franco Cardini není našim čtenářům neznámý – měli možnost zahloubat se do jeho prací František z Assisi, Evropa a islám a Jeruzalém. Průvodce dějinami města. Jeho nejnovější do češtiny přeložená práce, Chalífa a Západ (vyd. Vyšehrad), se pokouší odpovědět na nejpalčivější otázky dneška spjaté s migrantskou krizí a vražednými atentáty muslimských fanatiků. Ty nenechávají lhostejnými snad nikoho. Vždyť i prosťáček boží si uvědomuje, že když ne dnes, tak v brzké době se ho mohou také bezprostředně dotýkat.

Autor, jenž je v historii křesťanství zběhlý stejně jako v dějinách islámu, vysvětluje, že mezi vzdělanými chalífy raného středověku a sadistickými zabijáky ovládajícími rozsáhlá území v Iráku, Levantě a nyní už i v Africe je propastný rozdíl. To je sice pravda, nedůvěru převládající části veřejnosti konfrontované se stupňujícími se násilnostmi a diametrálně odlišným hodnotovým žebříčkem kancléřkou Merkelovou pozvaných příchozích to však těžko otupí.

V jednom má Cardini nicméně pravdu: nepromyšlenými invazemi spojenými s odstraňováním nepohodlných režimů a destrukcí celých států, prováděných nejen USA pod vedením levicovými intelektuály tolik zatracovaného George Bushe juniora, ale v případě Libye především Francií a Británií, si Západ sám podrazil stoličku a zadělal tak na nynější kolosální problém, jehož řešení je v nedohlednu. Je třeba podotknout, že autor je stejně jako Bushovi kritici levicově orientován. To by však nemělo pravicově smýšlející čtenáře odrazovat, neboť Cardini se zkrátka vyzná. Jeho kniha určitě nepotěší stoupence jednoznačných soudů, ale lidi zvyklé nad věcmi přemýšlet a hledat odpovědi patrně zaujme.

Zpět na knížku "Chalífa a Západ".