Počet stran: 176
Vazba: brožovaná
Formát: 145×205 mm
ISBN: 978-80-7429-632-1
Doporučená cena: 228 Kč

Knihu Chalífa a Západ vydalo nakladatelství Vyšehrad.

Italský historik Franco Cardini, známý i českým čtenářům (ve Vyšehradu vyšla jeho monografie o svatém Františkovi z Assisi) se v řadě svých textů publikovaných na blogu zamýšlí nad nejpalčivějšími problémy dneška, jako je vzestup Islámského státu a jeho vůdce, který se prohlásil novým chalífou, hlavou všech muslimů. Odborník na středověké dějiny a na dějiny islámu hledá hlubší souvislosti vzestupu Islámského státu a nachází je jak ve vlastních dějinách islámského světa, tak v pokrytectví a chybné politice Západu, které vzestup nejradikálnějších forem islamismu mnohdy podporovaly. V úvahách, které mají formu deníkových zápisů, můžeme sledovat historikovo myšlení, které propojuje aktuální události a jejich kořeny v historii velmi vzdálené i novější. Věnuje se například místu, které v historické zkušenosti a imaginaci muslimského světa zaujímá Palestina a Jeruzalém, a jak vzestup islámského radikalismu souvisí s izraelsko-palestinským konfliktem. Kniha Franca Cardiniho je bohatým zdrojem podnětů k hlubšímu přemýšlení o souvislostech toho, co celý svět každý den s hrůzou sleduje v médiích.

Ukázka z knihy

Ráno 7. ledna 2015 dva bratři, dvaatřicetiletý Chérif a čtyřiatřicetiletý Saïd Kouachi, francouzští občané muslimské víry a severoafrického původu, vtrhli do sídla týdeníku Charlie Hebdo – proslaveného kreslenými vtipy o islámu, ale i o křesťanství a židovství – a zabili téměř všechny redaktory, několik zaměstnanců ochranky a mimo budovu také dvaačtyřicetiletého policistu Ahmeda Merabeta, muslima. Po dramatickém útěku se jim podařilo ukrýt se v budově nedaleko Paříže, odkud je policie o dva dny později vytáhla a zastřelila je. Později vyšlo najevo, že minimálně jednoho z nich, Chérifa, již policie znala a měla ho pod dohledem a že byl napojený na skupinu spojenou s al-Káidou, byl naverbován v jedné náborové filière pro mladé francouzské bojovníky a před časem se vrátil z Iráku, kde se připojil k organizaci Džabhat an-Nusrá. Mezitím ve čtvrtek 8. ledna mladý muslim Coulibaly, zdánlivě bez jakéhokoli spojení s oběma teroristy, zabil u Parku Montrouge ve XIV. obvodu příslušníka městské policie a potom následujícího dne, 9. ledna ráno, přepadl košer supermarket v Porte de Vincennes ve XX. obvodě; několik zákazníků obchodu, občanů židovského vyznání, kteří se připravovali na šabat, zajal jako rukojmí a čtyři z nich zabil. Téhož dne ho v prostorách supermarketu zabila zásahová policejní jednotka.
(str. 11–12)

Franco Cardini

Franco  Cardini (narozen 5. srpna 1940 ve Florencii) je italský historik zaměřující se na dějiny středověku. Jeho rozsáhlé dílo pokrývá témata, jako jsou křížové války, spiritualita a imaginace, vztah křesťanství a islámu. Za jeho odbornou práci se mu dostalo řady ocenění. Některá z Cardiniho děl jsou přeložená do češtiny: František z Assisi (Praha 1998), Evropa a islám (Praha 2004), naposledy Jeruzalém – Průvodce dějinami města (Praha 2015). Kapitolou Válečník a rytíř přispěl do úspěšné kolektivní práce Středověký člověk a jeho svět (ed. Jacques le Goff).
Kromě svého odborného medievistického zájmu se Franco Cardini dlouhodobě věnuje i aktuálním otázkám současnosti a angažuje se občansky a politicky. Byl odpůrcem zásahu v Afghánistánu a invaze do Iráku, kandidoval v místních volbách ve Florencii za levicové uskupení. Na své webové stránce si vede deník Minima cardiniana, ve kterém komentuje aktuální politické události, zejména na Blízkém východě, a spojuje tu svou historickou erudici se zájmem o aktuální dění.

Informace o autorovi byly čerpány ze stránek nakladatelství Vyšehrad.

Nakladatelství Vyšehrad od založení v roce 1934 sídlilo na Karlově náměstí v Praze 2. Dnes má sídlo na Žižkově, poblíž nepřehlédnutelného televizního vysílače a kostela sv. Prokopa. Se svými zhruba 80 tituly ročně se řadí mezi dvacítku největších českých nakladatelů. V řadě tematických oblastí – v historii a literatuře faktu, ve filosofii a teologii, v beletrii, zahrnující jak prózu, tak poezii, v dárkových publikacích, v kuchařkách a knihách věnovaných otázkám zdraví – se snaží nabízet kvalitní literaturu novou i léty prověřenou.

Zpět na knížku "Chalífa a Západ".