Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Chalífa a Západ  »  Chalífa a Západ - www.parlamentní listy.cz_8.4.2016

Chalífa a Západ - www.parlamentní listy.cz_8.4.2016

Proslulý italský historik ve své knize odkrývá souvislosti teroristických hrůz

8. 4. 2016 13:56

Specialista na dějiny středověku a islámu Franco Cardini si na své webové stránce už několik let vede deník Minima Cardiniana, v němž komentuje aktuální politické události, především na Blízkém východě, a spojuje tu své historické znalosti se zájmem o současné dění. Výběrem z těchto textů vznikla kniha CHALÍFA A ZÁPAD - Kořeny terorismu a pokrytectví Západu.

Popisek: Plakát zvoucí na divadelní představení Hamlet Kebab

Kniha zachycuje deníkové zápisy od ledna 2014 do ledna 2015. Autor v nich proniká hlouběji pod povrch událostí prezentovaných denně médii. Nabízí nové pohledy na historii vztahu Západu a islámu a zpochybňuje domýšlivost západního myšlení. V českém překladu vydává Vyšehrad.

Italský historik Franco Cardini, známý i českým čtenářům (vyšla jeho monografie o svatém Františkovi z Assisi) se v řadě svých textů publikovaných na blogu zamýšlí nad nejpalčivějšími problémy dneška, jako je vzestup Islámského státu a jeho vůdce, který se prohlásil novým chalífou, hlavou všech muslimů. Odborník na středověké dějiny a na dějiny islámu hledá hlubší souvislosti vzestupu Islámského státu a nachází je jak ve vlastních dějinách islámského světa, tak v pokrytectví a chybné politice Západu, které vzestup nejradikálnějších forem islamismu mnohdy podporovaly.

V úvahách, které mají formu deníkových zápisů, můžeme sledovat historikovo myšlení, které propojuje aktuální události a jejich kořeny v historii velmi vzdálené i novější. Věnuje se například místu, které v historické zkušenosti a imaginaci muslimského světa zaujímá Palestina a Jeruzalém, a jak vzestup islámského radikalismu souvisí s izraelsko-palestinským konfliktem. Kniha Franka Cardiniho je bohatým zdrojem podnětů k hlubšímu přemýšlení o souvislostech toho, co celý svět každý den s hrůzou sleduje v médiích.

8. 4. 2016 13:56

Zpět na knížku "Chalífa a Západ".