Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Citadela  »  Citadela - úplné vydání - Text na záložce

Citadela - úplné vydání - Text na záložce

Citadela představuje tresť a vyvrcholení životního zápasu, hledání a myšlení Saint--Exupéryho: posledních osm let života prožil doslova po jejím boku a vložil do ní hlavně to, pro co je a bude nejvíce milován generacemi čtenářů – své horoucí srdce. Bohatství Citadely spočívá především v neobyčejné intenzitě a hloubce, do níž její autor neustálými návraty k základním tématům lidské existence – lásce, přátelství, věrnosti, službě, společenství, tvorbě – postupně proniká. „Pravdu je třeba hloubit jako studnu“ – setkání s Citadelou skutečně může pro čtenáře představovat něco jako pro karavanu objevení studny uprostřed vyprahlé pouště.

Poprvé má český čtenář možnost seznámit se s kompletní Citadelou. Doposud vydávaný obsáhlý výbor vzhledem k době svého vzniku ponechal stranou některé vyhraněněji transcendentní tóny, jež nechává rozeznít vydání úplné. První úplné vydání také obohacuje naše vnímání Citadely o některé osobnější, intimnější odstíny: můžeme nahlédnout hlouběji do autorova hledání a tázání se.

Četba této podivuhodné, nelehké, moudré, existenciální básně v próze nás vybízí k tomu, abychom se učili „rozeznávat ve větru slov vzácné břemeno semen.“ V dnešní době, tak poznamenané rozptýleností, spěchem a přebytkem slov a obrazů, zakrývajících vnitřní prázdnotu, zní poselství Citadely zvláště aktuálně.

Armádní rozkaz č. 115 z listopadu 1944

Major letectva, který jako pilot letů dálkového průzkumu prokazoval vždy skvělou odvahu i obratnost. Během června a července 1944 vykonal v neozbrojeném jednomístném stroji úspěšnou sérii průzkumných letů nad Francií, spojených s fotografováním na velkou vzdálenost. Obzvláště vynikající řadu dílkových snímků uskutečnil dne 23. června, kdy se ke konci letu ocitl mezi dvěma nepřátelskými stíhačkami, dokázal jim uniknout a získané informace zachránit. Když při kartografické misi 29. června 1944 došlo k poruše motoru, přeletěl s jedním motorem vypnutým 250 km nepřátelského území a získané zprávy dopravil zpátky.

Z úředního věstníku z 12. března 1950

Padl slavnou smrtí dne 31. července 1944 při návratu z dálkového průzkumného letu nad svou vlastí obsazenou nepřítelem.

Zpět na knížku "Citadela".