Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Leonard Cohen  »  Leonard Cohen - MF Dnes

Leonard Cohen - MF Dnes

Teologie, rocková hudba a orgasmus. U Cohena jsou ve vyrovnaném poměru

27.1.2015    Mladá fronta DNES    str. 10    Kultura

Ondřej Bezr

Na českém knižním trhu je Leonard Cohen z osobností svého druhu asi nejzastoupenější. Vyšlo toho od něj a o něm víc než o Bobu Dylanovi. Novinka Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení patří k nejlepším.

PRAHA Začalo to vlastně už v roce 1980, kdy jeho medailon a překlady nejznámějších textů byly součástí legendárního sborníku Víc než jen hlas. V roce 1995 přišlo nakladatelství Votobia s první velkou knihou o Cohenovi. Jmenovala se Život v umění a vydavatelství zájem tak přecenilo, že byly knihy za pár měsíců plné výprodeje. To však jiné nakladatelské domy naštěstí nezastrašilo, zvláště po Cohenově návratu na hudební scénu a třech famózních pražských koncertních zastávkách. Postupně tedy například vyšlo několik výborů Cohenovy poezie, celých básnických sbírek i jeho první dva romány. Nabídku biografické literatury o kanadském umělci posílil v roce 2013 titul Pozoruhodný život a nyní tedy Život, hudba a vykoupení od amerického autora Liela Leibovitze.

Duchovní portrét Titul to už lehce naznačuje a kus pravdy na tom je: Leibovitz hovoří o tom, že se nesnažil napsat klasickou biografii hudebníka, nýbrž cosi jako duchovní portrét. Skutečně, duchovní rozporuplnost je u Cohena jedním z velkých témat - kdybychom je chtěli zlehčit a zbanalizovat, mohli bychom hovořit o „rabínově vnukovi zpívajícím písně o Kristu za zdmi buddhistického kláštera“.

Leibovitz však bere onu duchovní stránku Leonarda Cohena mnohem šíře, jinak to u něj ani nejde. Sám o svém přístupu k psaní umělcova portrétu říká: „Některá témata jako teologie, rocková hudba nebo orgasmus, sevřena vazbou knihy, nezřídka ztratí svůj říz, přičemž valná většina Cohenova díla přímo překypuje všemi třemi ve víceméně vyrovnaném poměru. Zkoumat je do hloubky, aniž bychom je připravili o jejich vitalitu, znamená všímat si jich v jejich přirozeném prostředí.“ To se Leibovitzovi skutečně daří, a daří se mu to popsat srozumitelně a velmi živě. Mesiáš na festivalu Hned první kapitola, jakési předznamenání, než se začne chronologicky odvíjet Cohenův příběh s oněmi duchovními, ale zejména uměleckými odbočkami, pojednává o slavném britském festivalu Isle of Wight v roce 1970. Tolik jsme se o něm (na rozdíl od jeho o rok staršího woodstockého předchůdce) v češtině ještě nikde nedočetli.

Běžný posluchač rockové hudby ví o jeho existenci, ví, že tam odehrál slavné vystoupení Jimi Hendrix a Miles Davis, a tím to obvykle končí. O jeho doslova apokalyptickém průběhu vydává Leibovitz až naturalistickou zprávu. A to proto, aby detailně popsal, jak coby deus ex machina sestoupil mezi zešílevší hippies zakládající požáry právě Leonard Cohen, bezmála coby nějaký prorok nového kultu, a svým kultivovaným hlasem a tichými písničkami šestisettisícový dav uklidnil.

To je však jen expozice, životní příběh Leonarda Cohena se vzdaluje mesiášství, jakkoli bychom jej dnes, s šedivými vlasy, v obleku, smekajícího a klečícího před publikem, možná jako spasitele rádi viděli. Cohen měl sice koníčky, jež příslušely jeho době i jeho stavu, počínaje zástupy žen až po zálibu v drogách, ale po umělecké stránce vlastně vždycky stál mimo. Leibovitz cituje velice přesný postřeh žurnalisty Bruce Headlama: „Na beatnika byl příliš mladý, na folkového zpěváka příliš starý, a že chce změnit tvář kanadské literatury, prohlásil dříve, než vůbec nějaká existovala. Poblíž Nashvillu v Tennessee pobýval předtím, než country znovu přišla ke slovu, a v osmdesátých letech, kdy všichni hýřili barvami, on zůstal černobílý.“ Dodejme, že i proto je tak milovaný.

Foto popis| Muž dvou kariér Než před Cohenem začala smekat folková scéna, byl úspěšným básníkem.

Foto autor| Repro: Vyšehrad O autorovi| Ondřej Bezr, redaktor MF DNES

Zpět na knížku "Leonard Cohen".