Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Čtvero ročních dob dynastie Ming/ Čína v období 1368-1644 - Recenze z Lidových novin

Čtvero ročních dob dynastie Ming/ Čína v období 1368-1644 - Recenze z Lidových novin

Lidové noviny (26.7.2003) Toronský profesor brook se v této knize zabývá rozvojem obchodu a jeho vlivem na čínskou společnost za třísetleté vlády poslední velké čínské dynastie Ming. Líčení mingské doby rozdělil na čtyři oddíly. Tři z nich se věnují jednotlivým stoletím, v jejichž průběhu se zemědělsky orientovaná společnost stala říší obchodu, poslední část popisuje úpadek dynastie, než Čínu na tři sta let ovládli Mandžuové (1644). V prvním století mingské dynastie byla Čína ještě klidným zemědělským společenstvím, "každá rodina byla soběstačná ..., daně se vybíraly bez obtěžování a po banditech nebylo ani vidu". V prostředním století se ze zemědělců stávali obchodníci, "bohatství nečekaně rostlo i klesalo" a v posledních sto letech už "čistota a neposkvrněnost byly ty tam". Obchodníci soupeřili o lepší postavení a společnost, která se vyznačovala poživačností, spěla k rozkladu, protože hrabivost neznalo mezí ..., všechno sloužilo osobní potěše." Poutavý popis dění každodenního života, cestování, trhů, klášterů, módy a vášní, znázorněný konkrétními příběhy, doplnil Brook citacemi z dobových písemností. Vytvořil tak dílo, které udělá radost nejen odborníkům, ale i těm, kdo dávají přednost živému vyprávění před suchopárným výčtem význasmných dat. Překladatel, sinolog Vladimír Liščák, jehož práce se vyznačuje nevídanou svědomitostí, rozpoznal v Brookově podání jistou ležérnost a opatřil českou verzi knihy obsáhlým doslovem. K překladu navíc přidal pečlivě vypracované poznámky, kterými vysvětluje či upřesňuje původní text, chybné údaje uvádí na pravou míru. Český čtenář má tedy možnost si nejen vychutnat hladce plynoucí vyprávění o životě lidí tak vzdáleného světa. ale na údaje v něm se také může ve velké míře spolehnout.
15%
20%