Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Dějiny světa 2  »  Dějiny světa 2 - Knižní novinky

Dějiny světa 2 - Knižní novinky

Je to úžasný projekt – vydat šestidílné Dějiny světa, které „přinášejí nový pohled na celek světových dějin od jejich nám známých počátků až po současnou éru globalizovaného světa“. Německé nakladatelství WBG je vydalo v letech 2009–2010 a v českém překladu je velmi rychle začalo vydávat nakladatelství Vyšehrad.

První díl zachytil dějiny světa od počátku do roku 1200 př. Kr. a Dějiny světa 2 nám chtějí ozřejmit Starověké světy a nové říše, jak zní podtitul, tedy osmnáct set let lidských dějin, od roku 1200 př. Kr. až do roku 600 po Kr. Editoři Gustav Adolf Lehmann a Helwig Schmidt-Glintzer sjednotili styl několika odborníků na různá dějinná období, kteří do knihy napsali své zásadní příspěvky. Abych neinterpretovala toto velké období dějin, zahrnující především Asii a Evropu, chtěla bych tu ocitovat názvy jejich kapitol: Vzestup a pád novoasyrské říše, Říše íránské, Starověký Izrael, Svět řeckých států do konce perských válek, Umění antické komedie a tragédie, Vrchol klasického řeckého umění, Krize peloponéské války. To všechno je zastřešeno titulem Starověké státy a kultury. Další období má název Helénistický svět a tyto kapitoly: Středomořský prostor a Přední Asie, Írán po Alexandrově tažení, Říše Ptolemaiovců, Přírodní věda a technika. Třetí je Antická oikumena s kapitolami: Imperium Romanum, Řím a židovské války, Říše Sasánovců a její sousedé, Náboženství a pozdní antika (nejzajímavější je asi rozpad říše římské), a nakonec Velké asijské říše a kulturní transfery, kde jsou Dějiny Indie, Čína do konce období Chan, Náboženství Hedvábné cesty, Čína v době po dynastii Chan. A pak už jen stručný Výhled do středověku. Kniha obsahuje spoustu reprodukcí, což je obzvlášť příjemné, seznam literatury, dobrý chronologický přehled, rejstřík jmen osob, mytologických postav a národů a rejstřík místních názvů, to všechno na 480 stranách. Sama za sebe bych chtěla říci, že je to důkladná historická práce, která se nedá číst najednou jako příběh. Autoři sice vysvětlují příčiny i následky historických událostí, ale jsou v zajetí pojetí, že je nutné je zaznamenat jako sled faktů, nikoli lidských osudů. Když si kdokoli z nás bude chtít zjistit, jak to bylo třeba s Asyřany, židovskými válkami nebo existencí římské říše, může se tu dozvědět mnoho podrobností. A to byl asi hlavní úkol této knihy – přinést poznání, nikde není ani stín pochybností nebo různé výklady dějinných událostí. To je můj osobní, laický pohled a dojem; odborník nebo ten, kdo bude chtít vyplnit nějakou mezeru v historii, aby si objasnil, jak to doopravdy bylo, pak je to kniha pro něj, něco jako slovník o dějích, o nichž sice slyšel třeba ve škole, ale nic podstatného o nich neví. Kdybyste si tyhle Dějiny světa přečetli nebo je alespoň prolistovali, napadne vás zcela jistě, že základním fenoménem lidské historie a tedy i života je boj, války a změny říší, států jako výraz touhy po moci, která s těmi boji souvisí. Boj je tedy to základní, co žene lidstvo kupředu? Je člověk jejich obětí nebo má také vliv na to, jaký průběh bude mít historie, lépe řečeno malý úsek, který může ovlivnit? A také nás asi napadne, jaký smysl historie má? Dějiny světa nás tedy inspirují k otázkám. Musí se všechno zničit, aby se mohlo znovu stavět?

Knižní tipy, Milena Nyklová, Knižní novinky

Zpět na knížku "Dějiny světa 2".

15%