Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Desatero v životě židů a křesťanů / Dialog ortodoxního rabína a křesťanského teologa – Recenze A2

Desatero v životě židů a křesťanů / Dialog ortodoxního rabína a křesťanského teologa – Recenze A2

Dialog učenců se zdá být v oblasti náboženství osvědčenou formou komunikace. Za podmínek vzájemného respektu a naslouchání je možné dospět k nalezení překvapivých shod, na druhé starně se odhalují nepřeklenutelné propasti a harnice, které již není možnépřekročit. Dialog je i základním rámcem předkládané publikace: Protestantský teolog Horst Georg Pöhlmann se setkává s rabínem Markem Sternem, aby spolu diskutovali nad základní, textem křesťanství a judaismu, starozákonním Desaterem. Nijak se nešetří. V úvodní kapitole sype Pöhlmann z rukávu data, získaná o Desateru na základě historické kritiky Starého zákona. O té nemá ortodoxní rabín Stern valné mínění a v základch ji zpochybní. Míst, kde se oba pánové neshodnou, je povícero. V každém případě se zabývají danou látkou, tedy jednotlivými přikázáními Desatera, poctivě - jedna kapitola, jedno přikázání. Poskytují čtenáři fundovaný vhled do obou náboženských systémů. poukazují na shody i rozdíly a vše doplňují exkursy do dějin křesťanství a judaismu. Ačkoliv kniha neposkytuje překvapivé závěry, plní dobře úlohu kompendia, které by se dalo  použít "pro obě starny". Autoři se snaží promlouvat ke čtenáři 21. století, což je bohulibý záměr, jen by nesměl být na příliš místech prošpikován pro německé teology typickou, ale právě v 21. století poměrně bezzubou a nic neřešící kritikou společnosti. Ale na tu mají oba teologové právo.

Martin Teplý, A2, 4.10.2006

15%
20%