Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Drsná země - Text na záložce

Drsná země - Text na záložce

V roce 2008 vydalo nakladatelství Vyšehrad knihu Ostrovní zprávy americké autorky Annie Proulxové. Děj se odehrává na New Foundlandu, kde se hrdina, dosud pasívně smýkaný osudem, propracuje k hodnotnému mužnému postoji v drsném kraji rybářů a námořníků, najde ženu svého srdce a sám sebe. Román zaznamenal velký ohlas. Kniha obdržela Pulitzerovu cenu za beletrii a byla úspěšně zfilmována. Letos vychází autorce další román podobného ražení, o hledání kořenů té pravé Ameriky, a opět je nositelem děje outsider, který přichází do míst, která nezná, a střetává se s lidmi, kterým nerozumí.

Bob Dollar, absolvent podřadné vysoké školy v Denveru, inteligentní, ale nemajetný, začne pracovat pro nadnárodní korporaci Global Pork Rind, která buduje na území Texasu a Oklahomy obrovské vepříny pro desetitisíce prasat. Má za úkol vyhledávat vhodné pozemky pro velkovýkrmny vepřů, ovšem své skutečné poslání musí skrývat pod zástěrkou lží, do nichž se zamotá. Místní lidé – kovbojové, rančeři, sedláci, vrtači z ropných polí – obrovské vepříny nechtějí. Znamenají nevratný zásah do jejich způsobu života, znamenají nesnesitelný zápach a nemoci z dusičnatého zamoření. Ovšem tahle zem – pásmo/panhandle – se nadále vyprazdňuje, půda se na nic jiného nehodí. Původní dobytkářství, obilnářství a tradice mizejí, řeky vysychají, jalová země se vylidňuje, mladí odcházejí do města a někteří staří by rádi půdu prodali i na vepříny, ovšem tak, aby to sousedé nevěděli. Bob, který dosud nevěděl, co si počít sám se sebou, si svou práci zprotiví a čím dál víc se identifikuje s lidmi, které má vlastně podvést. Román má znaky současného westernu, bildungsrománu, pikareskního románu i románu „na cestě“ a vyznačuje se jazykovým mistrovstvím zkušené autorky.

Proulxová nastudovala úctyhodnou sumu poznatků ze života Středozápadu, zná detaily pěstování skotu, těžby ropy nebo pumpování vody větrnými čerpadly. Popíše dopodrobna rodeo i bakelitové šperky vyšívaček z baptistického kroužku. Nezapře kulinářské chutě a je málo literárních textů, které na místním jídelníčku tak dokonale osvětlí celou regionální kulturu. Nad jejími steaky se sbíhají sliny. Děj je barvitý, akční, má svoje stoupání, vrchol, kataklyzma a překvapivé rozuzlení. Je tady stařičký honák-básník, je tady muzikantská liduška a slavní kovbojští zpěváci, je tady incestní šerif, který se pomočuje, je tady žárlivá rančerská manželka, která neváhá střílet po sokyni, po svém muži, po zlých kapitalistech. Jsou zde bizoni, psouni a kojoti, červené skalní útvary a bezedné bažiny. Jsou tady tornáda, krupobití a písečné bouře. Jsou zde časové odskoky do minulosti, deníky dobyvatelů Západu, pionýrů a vojáků. Vzrušující četba, jež nezklame v žádné kapitole. Je tu i kontrast mezi starým světem konzervativních tradic, pověr, lidového léčitelství a protestantských věřících, kteří se pohoršují nad alkoholem, svobodnou matkou nebo výrazy jako „proklatě,“ „zatraceně,“ „k čertu,“ a mladými lidmi z města, kteří degenerují na béčkových filmech, zvrácenostech, drogách a naprosté ztrátě hodnot v postmoderní společnosti, ať už je to cokoli. Proulxová je zjevně tradicionalistka, spisovatelka země a krve, štítí se mobilního telefonu. Ale je to žena poučeného osudu, naprosto tolerantní, žádné téma jí není svaté, nebojí se psát o ničem a zůstává objektivní. Po třech manželstvích rezignovala na život ve městě, jeden dům má na Novém Foundlandu, druhý ve Wyomingu, kde žije a odkud nemá do místa děje své ságy daleko.
Josef Moník

15%
20%