Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Dým ve větru / Recenze Webmagazín Rozhledna

Dým ve větru / Recenze Webmagazín Rozhledna

Předsudky zabíjely a dosud se na tom nic nezměnilo

21.08.2007   Jindřiška Kodíčková , www.webmagazín.cz, Webmagazín Rozhledna,  Knihy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk větší normál

Je zajímavé, jak barva pleti, zrzavý vlas, brýle, postižení, jiné oblečení.... zásadní odlišnost nebo vyslovená blbost v některých lidech zcela bezdůvodně vyvolává obdobné pocity jako rudý hadr u krocana. Ještě zvláštnější je, že předsudky jsou hluboko zakořeněné a vždycky ve správný čas vyplují, aby jedinec i dav mohl zkratovitě konat ve jménu své spravedlnosti.

Při četbě historické detektivky, jejíž děj se odehrává v polovině sedmého století na britských ostrovech, zjistíte, že předsudky se patrně narodily spolu s prvním z druhu homo a během staletí na nich celé generace úspěšně pracovaly, až se tyto nevábnosti staly archetypem. Asi si nemůžeme pomoci! A právě předsudky velice znesnadňovaly sestře Fidelmě, řeholnici a advokátce, pátrání po vrahovi mladé dívky Mair. Je přece nad slunce jasné, že vraždil chudý pasáček Idwal, ještě ke všemu trochu zaostalý (sice neexistují žádné důkazy, ale je takový!! divný!! a jasně podezřelý, to p ř e c e  ví každý!) a právo do svých rukou bere skvělá smetánka v obci. Fidelma však používá nejen zdravý rozum, ale hledá i důkazy a pomalu rozplétá příběh, který vůbec není takový, jak se napoprvé zdálo. Spolu s bratrem Eadulfem, saským mnichem (sám čelí různým podezřením jen proto, že pochází ze Saska) se dostávají na stopu mnohem závažnějšího zločinu, v němž se hraje o samotnou vládu nad zemí a život stávajícího panovníka.

Z předchozího by mohlo vyplývat, že se jedná o jakousi sociologickou studii, ale opak je pravdou. Autor Peter Tremayne napsal šťavnatou detektivku s mnoha živými zápletkami, dává nám možnost několikrát ukázat na vraha, aby se situace okamžitě zkomplikovala a mohlo se začít opět od začátku. Na pozadí atraktivní historické doby se setkáváme se zcela současnými pohnutkami, jež vedou mocichtivé, aby se bez jakýchkoli skrupulí snažili dostat na trůn.

Napínavý, věrohodný příběh nás nutí knížku přelousknout na jeden zátah. A asi právě to napětí, neskonalá touha vědět, jak to dopadne, jsou znakem dobře napsaného detektivního příběhu. O tom se ostatně může přesvědčit každý, když se ponoří do stránek knihy, kde zbytečně zabitých přibývá (jak odpovídá drsné mentalitě na prahu středověku), ale zároveň autor ponechá čtenáře pátrat na vlastní pěst. Jestli dospěje ke stejnému výsledku jako Fidelma dříve, záleží pouze na jeho důvtipu a empatii s postavami.
15%
20%