Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Eliška Přemyslovna  »  Eliška Přemyslovna/ Královna česká - Text na záložce

Eliška Přemyslovna/ Královna česká - Text na záložce

Poslední česká královna z rodu Přemyslovců, matka Karla IV., vystupuje v monografii historičky Boženy Kopičkové jako žena několika tváří – jako hrdá příslušnice svého starobylého rodu a politicky aktivní osobnost, jako matka, konfrontovaná s nepřízní osudu, jenž jí postupně odnímal děti, jako duchovně zaměřená, středověkou mystikou ovlivněná žena i jako mecenáška a podporovatelka kultury a umění. Poměrně příkrého hodnocení se dostává Eliščinu manželovi, českému králi Janu Lucemburskému, bezohlednému v zacházení s osudy svých potomků, objektů „vysoké hry“ sňatkové politiky, i ve vztahu se samotnou Eliškou. Zajímavé je srovnání dvou výrazných ženských osobností Českého království počátku lucemburské epochy, královny Elišky a královny-vdovy Alžběty Rejčky, neboli královny „pražské“ a „hradecké“. Do popředí vystupuje také napětí mezi českou královnou a českou a moravskou šlechtou, jejíž předáci v čele s mocným velmožem Jindřichem z Lipé se neváhali spojit proti královně s „cizími“ vládci. O neostrosti národnostní hranice pak svědčí také fakt, že nejvěrnějšími spojenci české královny byli němečtí rádcové.

Z pohnutého životního příběhu Elišky Přemyslovny vystupuje obraz ženy, která se nemínila spokojit s danými omezeními a nepřestala usilovat o vysoké cíle kulturní, či politické. S radostí proto zařazujeme monografii o české královně Elišce jako druhý svazek edice Velké postavy českých dějin, kam bezesporu plným právem náleží.

Zpět na knížku "Eliška Přemyslovna".

15%
20%