Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Emil Holub  »  Emil Holub - recenze na www.studentpoint.cz

Emil Holub - recenze na www.studentpoint.cz

Holub africký, český i rakouský
V době Sedmi let v jižní Africe byl Holub na výsluní. Příliš se na něm ale neohřál.
Češi Emilu Holubovi nerozuměli a on nerozuměl jim. Proč? Nejen na to odpovídá Martin Šámal v monografii našeho nejslavnějšího cestovatele.

Holub a Afrika jsou v Čechách tak trochu synonyma. Rodák z Holic podnikl v letech 1872 až 1879 a 1883 až 1887 dvě výpravy na černý kontinent. Zasloužil se tak nejen o nové poznatky na poli vědy, ale i o obohacení českých muzeí o množství exotických sbírek. Jeho snem bylo šířit slávu českých zemí. U krajanů se však setkával střídavě s velkou popularitou a velkým nepochopením. Doktor Emil Holub zemřel v roce 1902 takřka v zapomnění na následky nemocí přivezených z Afriky. V loňském roce uběhlo od jeho smrti již sto deset let a toto výročí oslavil Martin Šámal komplexní monografií slavného cestovatele. Vydalo ji nakladatelství Vyšehrad ve spolupráci s Národním muzeem.

PhDr. Martin Šámal vystudoval archivnictví na Karlově univerzitě a dlouhodobě se věnuje kultuře a společnosti druhé poloviny 19. století. V souvislosti se svým aktuálním působištěm, Náprstkovým muzeem asijských, afrických a amerických kultur v Praze, byla tedy osobnost Emila Holuba jasnou volbou. Snad nikdo jiný v této době nerozvířil životy běžných Pražanů tolik jako tento dobrodruh s megalomanskými plány a projekty.

Holub cestovatelem, etnografem i sběratelem

Šámalova monografie o Emilu Holubovi.
Šámalova monografie o Emilu Holubovi.

Cestovatel, etnograf, sběratel. Právě tak zní podtitul Šámalovy knihy a naznačuje tím tři hlavní linie, po kterých se kniha vydává. Ačkoli se do značné míry zajímá také o Holuba jako člověka, je dobře, že na tuto informaci neláká. Šámal je vědec a jako takový pracuje pouze s ověřenými a ověřitelnými fakty. Pro zajímavost a čtenářovu kompletní představu tedy předkládá i spekulace o Holubově osobnosti, vždy však alespoň minimálně podložené Holubovou korespondencí. Kriticky se také vyjadřuje ke starším Holubovým monografiím a vyvrací či potvrzuje zažité domněnky.

Na rozdíl od rozboru cestovatelovy duše jsou ostatní polohy jeho života doložitelné poměrně kvalitně. Přesto však autor předvedl vskutku mravenčí práci. Kniha je plná nejen detailních informací, ale také fotografií nejrůznějších dokumentů a dopisů. Lze se tak podívat například i na účtenku za nápoj, který si Holub zakoupil na palubě lodi do Afriky.

Stejně jako autor klade důraz na tři aspekty Holubovy kariéry, zajímá se také rovnoměrně o tři zásadní místa cestovatelova pobytu. Čechy, Rakousko a Afrika jako země, které hrály v Holubově životě prim, jsou důkladně rozebrány z mnoha různých aspektů. Kniha tak přináší ucelený pohled nejen na život, ale i na dobu Emila Holuba. Šámal přepočítává dobové výdaje, přibližuje lékařské praktiky a předkládá množství fotografií a map. Velice přínosné jsou pak informace o životech žen v Holubově nejbližším okolí.

Berta, Róza a Bella

Šámal se v knize zmiňuje o třech ženách, které byly součástí Holubova života a nutno podotknout, že ani jedna neměla na růžích ustláno. Jejich příběhy netvoří hlavní pilíř knihy, přesto ji však značně ozvláštňují. Čtenář si díky nim dokáže lépe představit tehdejší společnost. A koneckonců ani Holubovu určitou neobratnost v komunikaci a sociálních vztazích nemůže nic demonstrovat lépe. Není zde však na místě líčit osud snoubenky, manželky ani schovanky.

Šámalova kniha se totiž dá svým způsobem číst i jako velmi podrobný román. Na čtenáře čekají dějové zvraty i postavy více či méně oblíbené tak, jak to zná z beletrie. Autor nic neprozradí dopředu a kdo tedy chce vědět, jak jeho favorit dopadne, musí číst až dokonce. Neměl by však zapomínat na to, že čte o lidech, kteří skutečně žili a trpěli. Kniha k tomu občas svádí. Šámalovi však rozhodně slouží ke cti, že osud každé z osob je uzavřen a čtenář tak má maximální komfort.

A dál?

Čech Emil Holub.
Čech Emil Holub.

Martin Šámal odvedl značný kus práce a jeho knihu lze vřele doporučit nejen těm, kdo mají zájem o život a dílo Emila Holuba. Pro ty může být přínosem zejména z hlediska komparace s předchozími publikacemi na toto téma. Šámalova kniha rozhodně přichází s novými poznatky a nebojí se bořit zažité mýty. Zklamáni nebudou ani badatelé zabývající se poměry ve společnosti druhé poloviny devatenáctého století. Kniha je košatá a všeobjímající jako Holubovy sbírky, přesto si však dokáže čtenáře získat. Již bylo řečeno, že monografie funguje vhodným členěním i jako román, proto nezbývá než autora vyzvat k pokračování. Róza Holubová by si svou monografii nepochybně také zasloužila.

Slyšeli jste někdy o Róze Holubové? A co si myslíte o Emilu Holubovi? Chtěli byste se také podívat do Afriky? Diskutujte zde nebo na Facebooku.

Martin Šámal – Emil Holub Cestovatel – etnograf – spisovatel. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2013. 463 s. ISBN 978-80-7429-243-9.

Zpět na knížku "Emil Holub".