Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Emil Holub  »  Emil Holub - Vaše literatura

Emil Holub - Vaše literatura

muzÚmyslně jsem za názvem své recenze udělala otazník. Proč? Protože máte před sebou recenzi na knihu Emil Holub: Cestovatel, etnograf, sběratel. Teď si možná říkáte, že tohle není odpověď. A vlastně ještě více nechápete otazník za nadpisem. Emil Holub přece byl největší český cestovatel. Nebo tomu bylo jinak? Rozhodně svým otazníkem tuto skutečnost nepopírám, ale ani nepotvrzuji. Stejně jako autor nové Holubovy biografie – Martin Šámal.

knihaEmil Holub byl a je bezpochyby nejznámější český cestovatel, který se řadí do tzv. „zlaté éry“ českého cestovatelství. Žil, cestoval a objevoval ve druhé polovině 19. století a do českých zemí přinášel mnoho nových, dosud nepoznaných objevů, zvyků, kultur. Nebudu však ve své recenzi popisovat jeho život, jeho objevy, ani jeho dílo. To má kromě jiného za úkol právě tato biografie. Martin Šámal v ní vycházel především z archivních pramenů umístěných v našich i zahraničních archivech. Nejvýznamnější při tom byly dokumenty uložené v archivu Náprstkova muzea. Na světlo se tak dostaly informace, které dosud nebyly o cestovateli vůbec zveřejněny.

A jak je to vlastně s tím otazníkem? Prvně si musíme uvědomit, že biografie Emila Holuba rozhodně není prvním knižním počinem, který život slavného cestovatele popisuje. Již v minulosti vznikly knihy, které se Emilu Holubovi věnovaly, a Martin Šámal právě u nich zachycuje jednotný prvek – oslavu cestovatele. Většina autorů těchto publikací totiž slavného cestovatele znala, nebo k němu měla nějaký blízký vztah, a tak se snadno stalo, že některé informace byly zkresleny, neprávem oslavovány a neodpovídaly zcela skutečnosti. Mnohým dal podnět ke vzniku již samotný cestovatel. Martin Šámal díky práci s historickým materiálem konfrontuje skutečnost s biografickými texty a uvádí na pravou míru Holubovy skutky a životní události.

Dodejme, že se jedná především o odbornou publikaci, velmi čtivou a jímavou, která předkládá vedle samotného textu také množství fotografií z Holubova života a cest. Fotografie jsou umístěny přímo v textu a jsou vždy krátce popsány. Za samotným textem autor přináší poznámky k jednotlivým kapitolám s odkazy institucí, ve kterých se prameny nachází. Nechybí textové přílohy, ve kterých se čtenář začte do textu samotného cestovatele. Nakonec autor uvádí státní řády a vyznamenání, které byly cestovateli propůjčené a udělené, informace o tom, ve kterých organizacích byl členem, a seznam výstav, které za svého života uspořádal a na nichž představil českému národu své objevy a trofeje z cizích zemí.

Ať už vás zajímají cestopisy, Emil Holub, nebo doba druhé poloviny 19. století, tato kniha vás zaručeně zaujme. Kromě života a objevů cestovatele poznáte „ducha“ doby, ve které žil, pochopíte myšlení lidí a jejich skutky, a tím také získáte odpověď na otazník uvedený v názvu mé recenze.

Zpět na knížku "Emil Holub".

15%
20%