Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Emil Holub  »  Emil Holub - ČRo, Jiří Kamen, 7.6.2013-Vltava, 28.5.2013-Týdeník Rozhlas

Emil Holub - ČRo, Jiří Kamen, 7.6.2013-Vltava, 28.5.2013-Týdeník Rozhlas

Autogramiáda na Vltavě – Cestovatel Emil Holub

„Není ti třeba, vléci sebou měšec zlata, tvá věda jest tvou jistinou, tvým zlatem, tvým průvodcem a ochráncem – jí můžeš vydobýti tvému národu uznání… „ (z přednášky Emila Holuba o „Důležitosti stavu lékařského v krajích zaokeánských“)

Vysíláme 8. června od 10:00.Loni jsme si připomínali sto desáté výročí úmrtí nejproslulejšího českého cestovatele, dr. Emila Holuba. Toto kulaté jubileum se pro Martina Šámala (1980), archiváře působícího v Národním muzeu – Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur, zřejmě stalo jedním z podnětů k napsání biografie „Emil Holub – cestovatel, etnograf, sběratel“, kterou letos vydalo Národní muzeum ve spolupráci s nakladatelstvím Vyšehrad. Ve své knize se autor pokouší přiblížit pozoruhodný život cestovatele Holuba. Zaměřuje se především na jeho dvě cesty do Afriky, sleduje nejen dobrodružné události, ale také popisuje „zrod“ jeho rozsáhlých sbírek. Šámal se značným vypravěčským nasazením líčí i Holubovy životní peripetie týkající se jeho dětství, rodinného zázemí, studií, jeho žen i jeho života mezi Prahou a Vídní. S Martinem Šámalem o jeho nové knize „Emil Holub – cestovatel, etnograf, sběratel“ bude druhou červnovou sobotu ve Víkendové příloze stanice Vltava v Autogramiádě na Vltavě rozmlouvat autor této anonce. V pořadu, jehož součástí je posluchačská soutěž, jejíž tři vítězové získají Šámalovu knihu s autorovým věnováním, zazní i vybrané ukázky z knihy v podání Jiřího Ptáčníka.V Autogramiádě se budeme věnovat také napjatému vztahu Emila Holuba s českým dobrodruhem a hledačem diamantů Čeňkem Pacltem, se kterým se setkal v jižní Africe. V inkriminovaném vydání Přílohy pořad s Martinem Šámalem o jeho Holubově biografii předchází montáž Pacltových jihoafrických postřehů a zápisků nazvaná „Zdvihni se, zdvihni se, starý český lve!“Pacltovy texty za doprovodu afrických bubnů čte Jiří Hromada.

Zpět na knížku "Emil Holub".

15%
20%