Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Fejetony  »  Fejetony - Literární matiné rozhlasu České Budějovice

Fejetony - Literární matiné rozhlasu České Budějovice

Jiří Stránský  :   Fejetony

Vědom si slov K. Čapka, že fejeton má vždy pamatovat na  trochu laskavosti, dává si J. Stránský v tom smyslu na svých čtených i psaných textech záležet. Tento publicistický žánr vyjadřující se odlehčeně  k aktuálním událostem vážnějšího druhu shrnulo nejnověji nakladatelství Vyšehrad ve výběru Dany Mojžíšové a představilo Stránského fejetony knižně na letošním veletrhu Svět knihy.

Autor, potomek šlechtického rodu, někdejší politický vězeň, spisovatel a scenárista (např. tv seriálu Zdivočelá země nebo filmu Bumerang), v nich glosuje naši současnost v letech 2006 až 2013. Jeho věk i životní osudy mu přitom dovolují na jedné straně nadhled kořeněný humornou ironií, a na druhé vytříbené vidění a chuť pojmenovat věci pravým jménem. Na rádiu Česko vyslovoval Stránský své názory „nemilosrdně kriticky na všechny strany“, fejetony pro MF Dnes a Respekt ostře odrážejí nemoci doby: nadvládu peněz, zpupnost a aroganci moci i bezbřehý populismus. Autor proslulý svým optimismem a nabádáním „Nedejte se otrávit“ však místy přiznává, že jeho tolerance, mnohými kritizovaná, dostává pomalu, ale jistě trhliny. Přesto se dovolává zdravého rozumu a vyzývá ke spravedlivému uspořádání věcí, vybízí lidi narovnat se, brání kulturnost i všeobecnou vzdělanost a identifikuje symptomy společenské lepry. A samozřejmě vzpomíná: na lidi, kteří mu byli v životě blízcí, jichž si vážil a kteří mu už poodešli z očí, ale ne ze srdce; ať už to byl J. Gruša, generál T. Sedláček, V. Havel, J. Škvorecký či K. Pecka… Nejen v souvislosti s nimi mluví Stránský také o nebezpečích současnosti s poukazem na nebezpečí minulá, která zažil na vlastní kůži. V závěru knihy najdeme autorovu krátkou korespondenci s dlouholetým přítelem Milanem Lasicou.

Sedm let zaznamenávané Stránského texty nepodléhají času, oprašují to „zastaralé slovo optimismus“, které si pisatel přes všechny dobou nastavované pasti a překážky prostě nedá vzít. Také proto si jeho fejetony přečteme s chutí, a možná se k nim budeme i rádi vracet.

Karla Ladwigová

Literární matiné rozhlasu České Budějovice

Zpět na knížku "Fejetony ".