Hogwood, žák slavné cembalistky Růžičkové, vzdává hold Händelovi

5.2.2015    Liberecký deník    str. 07    Kultura regionu

(dts)

V 60. letech byl Chris Hogwood rok v Praze žákem slavné hudebnice Zuzany Růžičkové

TIP DENÍKU

ČR – Britský cembalista, dirigent a muzikolog Christopher Hogwood napsal velkolepý čtivý portrét génia hudebních dějin. K letošnímu 330. výročí jeho narození vydává knihu nakladatelství Vyšehrad.

„Jako veřejná postava je Händel zdokumentován, jako jedinec zůstává skryt. Vzácně se hovoří o jeho soukromém životě, jeho dopisů je málo. Ve srovnání s dopisy třeba Mozartovými téměř nic neodhalují,“ píše v předmluvě knihy „Georg Friedrich Händel“ expert na baroko Christopher Hogwood. Jeho dokumentární životopis čerpá ze svědeckých kruhů Händelovi vzdálenějších – z písemností současníků, přátel a nepřátel. I z londýnského tisku, účtů operních divadel a mecenášů, z korespondence libretistů, oslavných ód současných básníků.

Díky unikátnímu propojení dobových dokumentů s životopisnými postřehy i uvážlivým hodnocením jeho skladatelské práce autor přivádí čtenáře k původnímu Händelovi. Výsledkem je unikátní portrét Händela jako člověka a vyčerpávající popis jeho kariéry na pozadí historických událostí první poloviny 18. století zejména v Anglii.

Zvlášť významná je poslední kapitola knihy; sleduje vývoj händelovské legendy od skladatelovy smrti do současnosti. Přínosem je i autorův nový doslov, psaný speciálně pro české vydání. V 60. letech strávil Hogwood rok postgraduálního studia v Praze, kde byl mj. žákem cembalistky Zuzany Růžičkové. Uvádí nejnovější výsledky bádání, přináší přehled současných inscenací Händelových oper.

Knihu logicky doplňuje obsáhlá chronologická tabulka, sestavená händelovským badatelem Anthonym Hicksem. Zaznamenává ty nejdůležitější události skladatelova života a jeho hudební kariéry. Rozsáhlá obrazová příloha přináší na 100 ilustrací, z toho 10 barevných. Její český překlad vychází ideálně, při příležitosti 330. výročí Händelova narození 23. února 2015. Zajisté potěší všechny zájemce o život a dílo jedné z nejvýznamnějších postav hudební historie, „jejíž pověst je neotřesitelně založena na jedné jediné skladbě – na Mesiáši“.

Foto popis|

Region| Severní Čechy

Stejná zpráva vyšla také v titulech:   Českolipský deník, Jablonecký deník