Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Galský kohout zpívá  »  Galský kohout zpívá - slovo překladatele

Galský kohout zpívá - slovo překladatele

Antologie francouzské poezie Galský kohout zpívá je výbor z literárních děl různých autorů. Tato stručná definice ovšem neříká nic o možnostech a kvalitách podobných výborů. Pokud jde o kvality, tou asi nejvýznamnější je okolnost, že tento literární žánr je jako jediný schopný postihnout na minimu místa maximum látky. V našem případě je to schopnost zachytit nejdůležitější reprezentanty francouzské poezie v rozmezí bezmála devíti století. Kvalitou antologie je i inspirativní síla. „Dobrá antologie,“ napsal francouzský spisovatel Georges Duhamel, „by nás měla donutit k cestě za prameny a k hledání bezprostředních styků s jednotlivými autory“.
Antologie má ovšem i své slabiny. Tou nejviditelnější je okolnost, že je subjektivním pohledem pořadatele nebo překladatele na to které období. Nenajde se antologie, aby splnila všechny požadavky čtenářů. Co se jí bude nejčastěji vytýkat? Že je individuálním pohledem autora. Jinými slovy, že podává omezený pohled na vybranou dobu, protože jisté autory preferuje, jistým autorům dopřává více místa. Před lety vydal francouzský básník Paul Eluard antologii, které dal poněkud zvláštní název: Le meilleur choix de poe`mes est celui que l’on fait pour soi. Čili, že nejlepší antologie je ta, kterou si vytvoříme sami pro sebe. Tento poněkud sobecký vztah k danému tématu jistě tlumí řadu námitek, zejména tu, že výbor jakéhokoliv básnického období nelze zachytit objektivním pohledem. Eluardův přístup tuto námitku už předem vylučoval. A svým ryze autorským přístupem jako by chtěl naznačit snad jedinou cestu, která je spolehlivým vodítkem.
Jenže každá, i ta nejobjektivnější antologie je zároveň antologií ryze subjektivní. Každý, kdo skutečně miluje poezii, jíž je antologie věnována, najde v ní přece autory svého srdce. Rozdíl je pouze v tom, že – na rozdíl od výboru Eluardova – nejsou obklopeni mnoha dalšími jmény. Leč v tom je právě výhoda podobných širokých antologií. Dávají totiž příležitost k seznámení s mnoha dalšími jmény, mezi nimiž je vždy možno najít ta, která rozšíří okruh těch nejbližších.
(gf)

Zpět na knížku "Galský kohout zpívá".

Jaro/léto 2018