Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Gustáv Husák  »  Gustáv Husák - vybráno z recenzního posudku prof. Roberta Kvačka

Gustáv Husák - vybráno z recenzního posudku prof. Roberta Kvačka

Biografie patří nepochybně k nejobtížnějším historiografickým žánrům. Naplno si toho byl vědom autor, když volil za téma své práce osobnost Gustáva Husáka. Badatelsky i interpretačně odvážné rozhodnutí, ale uvítáníhodné, když našlo takového zpracovatele.  Vznikla práce vskutku kvalitní, heuristicky zpracováním jedinečná, faktograficky důkladná a stylisticky promýšlená. Chce být „politickou biografií“, a je jí, v působivém tvaru. Práce poskytuje odpověď na základní otázky biografií – jaký byl? A proč byl právě takový? V jeho obsáhlé studii jde také o zvláštní výpověď o podobách času, který byl Husákovými léty.

Vsadit osobnost do její doby tak, aby byly – osobnost a doba – v reálném vztahu, patří k obtížným nárokům na biografii, ale ty jsou z rodu prvořadých. Macháčkovi se to daří, doba je u něho přímou součástí zobrazování postavy, přitom dobové prostředí nezahlcuje text, je přítomno spíše „podtextově“. Je zřejmé, jak doba působila a jak ji Husák také spoluformoval, nebo se o to aspoň snažil.

Macháčkův Husák je dílem, které si zjedná a zaslouží odbornou i společenskou rezonanci. Autor do ní vložil neobyčejně širokou přípravu heuristickou i své schopnosti přemýšlivě, osobitě, zajímavě stylizovat. Není sporu, že text vyvolá i, většinou dílčí, diskuze, ale to ještě zvyšuje jeho prospěšnost. Pokládám je za dílo nepochybné odborné hodnoty a vysoké úrovně. Robert Kvaček

Zpět na knížku "Gustáv Husák".