Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Gustáv Husák  »  Gustáv Husák - Nové slovo.sk_11. 12. 2017

Gustáv Husák - Nové slovo.sk_11. 12. 2017

Slobodný pohľad historika

Počet zobrazení: 1694

Po prezentácii knihy o Gustávovi Husákovi sa viac hovorí o ňom samom ako o knihe, ktorá diskusiu vyvolala (pripravili Klub Nového slova, Inštitút ASA, ÚPV SAV a Nakladateľstvo Vyšehrad). Možno to pokladať za ďalší úspech Macháčkovej práce o politickom životopise Gustáva Husáka. Znie to možno ako provokácia, ale nie je. Lebo to, čo nám vo verejnej debate chýba najviac, nie sú diskusie o politických osobnostiach v našich dejinách (je ich, žiaľ, len niekoľko), ale najmä kvalitné práce o týchto osobnostiach – a tých je napísaných ešte menej.

nova_obalka_machacek.jpgmachacek_m_stano.jpgMichal Macháček: Gustáv Husák
Vyšehrad, 2017, 632 strán

SÚVISIACE:
GABRIELA ROTHMAYEROVÁ: Michal Macháček: Gustáv Husák
JAROSLAV ČEJKA: Husák, Jakeš a puncovaná demokratka
Kniháreň – november 2017/2

Kresba: Milan Stano

Michal Macháček vniesol do verejnej debaty  silne tabuizovanú tému o politickom osude a voľbe Husáka, no kľúčové je v tejto debate Macháčkovo myslenie: bez predsudkov, bez moralizujúceho odsudzovania často ambivalentných a sporných dejín. Macháček v úvode svojej práce hovorí o rozhodujúcich inšpiráciách pri tvorbe svojej monografie – okrem iných je ním aj dielo Strach zo slobody od Ericha Fromma. Z Frommovej dilemy, či vnímať stigmatizujúce porozumenie dejinám, alebo riskovať neistotu, či ono porozumenie bude pochopené, si autor vybral: jeho pohľad je emancipačný, píše s porozumením k historicky ambivalentnej dobe, v ktorej sa odohrával Husákov život. Náš historik odmieta autoritatívne pseudomoralizovanie nad vopred odsúdeným alebo posvätne nedotknuteľným politickým životopisom Gustáva Husáka. Z celej knihy o Husákovi je zrejmé, že komu záleží na historickej pravde, ten spozná väčšinovú nepravdu a množstvo skupinovo vyznávaných, a preto účelových klišé, čo sa pokladajú za (morálnu) pravdu. Macháček si vyberá niektoré kľúčové stereotypy v diskurze – napr. „národný komunista“, alebo kariérny „človek moci“.

img_0382_2.jpgZľava, Michal Macháček,
Viliam Plevza, Róbert Letz
na prezentácii publikácie