Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Henry a jeho hosté  »  Henry a jeho hosté - Deník, Kultura regionu

Henry a jeho hosté - Deník, Kultura regionu

Kvalitního humoru není nikdy dost

Severní Čechy – Poprvé česky vychází román mistrovského vypravěče P. G. Wodehouse „Henry a jeho hosté!“. Nedostižný anglický humorista, od jehož smrti uplynulo letos na svátek sv. Valentýna čtyřicet let, se dál teší čtenářské přízni, jakou by mu jeho současníci záviděli, zvláště jeho kritici a odpůrci, jimž se uměl elegantně mstít ve svých knihách.

Pro ty, kteří se setkávají s autorem poprvé, dva jeho výroky: „Při pohledu na Horní Slezsko se člověk neubrání pomyšlení, jak asi vypadá to Dolní“ a „Přeji si pokoj v přízemí. Nevím, co bych si povídal s obsluhou výtahu.“

Po  kom je Saturnin?

Klasik typického anglického humoru (1881-1975) byl plodný. Jeho dílo zahrnuje asi sto

románů, povídek, dramat, filmových scénářů. Jednou z nejoblíbenějších postav z jeho díla je chytrý pohotový komorník Jeeves (předobraz Jirotkova Saturnina), který české čtenáře zaujal už v prvních meziválečných překladech. Wodehouse přitom vytvořil ideální, neexistující svět plný slunce a dobré nálady. Zabydlel ho originálními postavami, které se sobe sice podobají, ale každá má i něco navíc. Tak tomu je též v románu „Henry a jeho hosté“ (vydává Vyšehrad). Zde si každý přeje něčeho se zbavit, či to hodit na krk nějakému nešťastníkovi.

Zámecký pán Henry  Paradene by rád vnutil své strašlivé venkovské sídlo americkému bratranci Wendellovi, sběrateli těžítek. Wendell, obdařený, či spíše obtížený, tetou Kelly, jež ho stále uvádí do trapných situací, by byl radši, kdyby ho od tetičky dělil nedozírný oceán. ...a ještě neteř Jane A pak tu máme Henryho neteř Jane, jež by nutně potřebovala setřást snoubence, ze kterého se vyklubal nafrněný suchar. A Bill? Ten by se ochotně, poté, co poznal Jane, zbavil staromládenectví. A její bratr… ale o tom už je celý příběh, který po řadě zvratů dospěje k očekávanému šťastnému konci.

Zpět na knížku "Henry a jeho hosté".

15%
20%