Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Hledání středověku / Rozhovor - Lidové noviny

Hledání středověku / Rozhovor - Lidové noviny

ROZHOVOR Jacques Le Goff Hledání středověku (Vyšehrad) Nejnovější kniha rozhovorů s Jacquesem Le Goffem představuje jakousi rekapitulaci témat, jimiž se tento věhlasný francouzský odborník na dějiny středověku zabýval. Žánr rozhovoru však knihu úplně nevystihuje, protože na rozdíl od jiných dialogů, jichž Le Goff publikoval hned několik, má Hledání středověku mnohem víc charakter monologu. Le Goffův partner Jean Maurice de Montremy se totiž téměř neptá. Hledání středověku nejde až na dřeň, až do nejhlubšího nitra badatelovy dílny, nýbrž zůstává omezeno na to, co chce Le Goff sdělit a co mu při reflexivním probírání vlastních knih vytane na mysli. Přemítání nad již zpracovanými tématy, nad knihami o kupcích, bankéřích a intelektuálech, o očistci, dlouhém středověku a jednotném konceptu středověké, či spíše západní středověké civilizace, se poněkud vymyká pouze úvodní kapitola, nazvaná Stát se medievalistou. Le Goff se zde dotýká nejen počátků svého zájmu o středověk (ovlivněných romantickými představami v duchu románů Waltera Scotta), nýbrž i velkého tématu středověku jako klišé. Obdiv ke středověku, projevující se "masožravostí" středověkých pramenů, u Le Goffa nabýval pevné podoby právě v opozici vůči klišé temného středověku a středověku harmonického. Pozoruhodné jsou i Le Goffovy vzpomínky na univerzitní studium, jež ho až na výjimky neuspokojilo, ale naopak odradilo od akademické dráhy, která se počíná disertací. Tu Le Goff nenapsal a raději se věnoval svému pojetí dlouhého středověku, vyzařujícího hluboko do 19. století. Právě tento Le Goffův koncept je dodnes nosný, a to nejen díky své provokativnosti, ale také proto, že lidé ztratili víru ve všeobecný pokrok. Martin Nodl
15%
20%