Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Horké krize studené války  »  Horké krize studené války - Text na záložce

Horké krize studené války - Text na záložce

Období studené války, více než čtyři desetiletí trvající měření sil mezi dvěma mocenskými bloky, Západem a Východem, se ve světových dějinách téměř zcela překrývá s druhou polovinou 20. století. Nebylo oblasti, která by v této periodě nebyla více či méně ovlivněna tímto střetem. Kniha Vladimíra Nálevky přehledně přibližuje „horké krize“ studené války, ty dějinné okamžiky, kdy svět stál na prahu globálního konfliktu či byl přestoupen práh konfliktů lokálních. Od situace po skončení druhé světové války, kdy se cesty spojenců z vítězné protihitlerovské koalice začaly rozcházet, až po symbolický konec války sjednocením Německa, můžeme sledovat hru mocenských tlaků, diplomatických zásahů i vojenských operací. Ohniskovými body jsou první a druhá berlínská krize, korejská válka, karibská krize, šestidenní válka mezi arabskými státy a Izraelem, druhá indočínská (vietnamská) válka, zápas o rozmístění raket v Evropě a afghánská krize. Samostatné kapitoly jsou ale věnovány i vývoji na africkém kontinentě (konžská krize, konflikty v Angole, Somálsku a dalších oblastech) a ve Střední Americe (Guatemala). Pozornosti neunikají ani mezinárodní souvislosti Pražského jara 1968. Kniha V. Nálevky, která je z velké části založena na odtajněných pramenech ze sovětských a severoamerických archivů, připomíná, jak velice následky studené války ovlivňují dnešní bezpečnostní situaci ve světě.

Zpět na knížku "Horké krize studené války".

15%
20%