Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření - prof. Helena Haškovcová

Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření - prof. Helena Haškovcová

Syndrom vyhoření – známý i neznámý?

O obávaném a nezřídka i prožívaném syndromu vyhoření všichni „něco“ víme. Mnozí zdravotníci i sociální pracovníci absolvovali dokonce i nějaký ten kurz na toto aktuální téma. Ale ruku na srdce: opravdu jsme si osvojili všechny potřebné informace o syndromu vyhoření? Pokud se tak dosud nestalo, máme příležitost vše dohonit a to studiem nové knihy psychiatra Radkina Honzáka, které se jmenuje: Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření.

Text knihy je rozdělen do celé řady (nečíslovaných) kapitol. Ve svižně napsaném text s adekvátní příměsí humoru, najde čtenář nejen základní informace, např. o tom, jak Herbert J. Freudenberger jako objevitel popsal zmíněný syndrom a jak se názory na něj historicky proměňovaly (např. Burnout podle Maslachové), ale především „novinky“. Například o tom, jak svým uspěchaným životním stylem s touhou po dokonalém zvládnutí všech nejen zadaných, ale také zvolených úkolů nevědomky přispíváme k rozvoji svého vyhoření. Ostatně proto na začátku autor nazval jednu ze svých kapitol Dokonalost sama, aby později také jednu celou kapitolu věnoval tomu, jaká je podstata „Hry na spasitele“ a tomu, že „Dokonalost neexistuje!“  Srozumitelné je i poučení, „jak to v organizmu funguje“. Ačkoliv si na stres neustále stěžujeme, „Bez stresu by nebyl žádný život“. Tento citát  Hanse Selye, který je považován za objevitele stresu, právě tuto kapitolu zcela správně uvozuje.  Osobně mě potěšila i část o fungování organizmu „tentokrát na úrovni trpaslíků“, neboť ti, jak je známo, „pomáhají „vždy a všude“. Autor se jako psychiatr  pochopitelně a náležitě věnoval i emocím všeho druhu, aby pak následně napsal „ódu na radost“, úvahu o víře, která (nejen v nouzi) pomáhá a přiznal i to, „co ho nenapadlo“. Pokud někdo hledá rady, jak dosáhnout změny, kterou si přeje, najede je v knize také. Ty jsou pak doplněny uvedením Desatera sester z anglických hospiců, tedy z pracovišť s vysokou psychickou zátěží a tedy i zvýšeným rizikem vzniku a rozvoje syndromu vyhoření.

Poslední část knihy je neobvyklá, ale velmi zajímavá. Radkin Honzák totiž položil otázku: „Co podle Tvého názoru přispělo k tomu, že netrpíš syndromem vyhoření?“ celé řadě známých osobnosti z „našich“ oborů.  Různě „dlouhé“ odpovědi mu zaslali např. Bohumila Baštecká (psycholožka) Cyril Höschl (psychiatr), Pavel Pafko (chirurg), Marie Svatošová (lékařka), Jiřina Šiklová (socioložka), Petr Weis (sexuolog) a další. Při podrobném čtení odpovědí patrně každý čtenář dojde k tomuto závěru: všichni ti úspěšní měli jasný životní cíl ve své odborné práci. Důležité je, že v ní spatřovali smysl. Možná právě proto, že někteří smysl práce postrádají, snadněji podlehnout syndromu vyhoření.

Honák R.:  Jak žít a se vyhnout syndromu vyhoření, Nakladatelství Vyšehrad, Praha 2013, ISBN 978-80-7429-331-3, 230 stran, cena 248 Kč.

Prof.PhDr RNDr Helena Haškovcová CSc.

Fakulta humanitních studií UK, Praha