Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Kniha o Janu Lebedovi  »  Kniha o Janu Lebedovi - Text na záložce

Kniha o Janu Lebedovi - Text na záložce

Pražský pomocný biskup Jan Lebeda

náleží k nejvýraznějším postavám české katolické církve v období komunistické diktatury. Nenáležel mezi katolické disidenty, jako byli Josef Zvěřina, Oto Mádr, případně členové „tajné církve“, ale naopak setrvával ve význačných funkcích  (po řadu let působil jako šéfredaktor  Katolických novin, v osmdesátých letech dokonce na sebe vzal úřad generálního vikáře a těsně před pádem režimu se stal pomocným biskupem), ale dokázal se se všemi těmito úkoly vyrovnat čestně a zůstat věrným a spolehlivým spolupracovníkem kardinála Františka Tomáška. Nikdy se nestal členem nějaké prorežimní organizace, jako bylo například sdružení Pacem in terris, a z Katolických novin odešel v okamžiku, kdy jim pražský arcibiskup odebral církevní souhlas.  Stejně tak vystupoval před věřícími – ať jako oblíbený kazatel, nebo jako literát. Právě v činnosti literární spočívá další  velký přínos biskupa J. Lebedy. Po celý život psal verše, jež ovšem vydával jen jako bibliofilie. Zanechal tak víc než tři tisíce sonetů, své oblíbené básnické formy. Zároveň však vystupoval publicisticky na stránkách různých katolických či křesťanskému názoru blízkých novin a časopisů (například tehdejšího deníku Lidová demokracie). Ve svých článcích připomínal především křesťanské tradice a velké

osobnosti našich duchovních dějin. Propagátor úcty k českým patronům sv. Václavovi, Vojtěchovi, Prokopovi

a dalším navázal programově na dílo i směřování svého velkého předchůdce, dobudovatele svatovítské katedrály

biskupa Antonína Podlahy.