Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Kolaps neznamená konec  »  Kolaps neznamená konec - recenze prof. Meda

Kolaps neznamená konec - recenze prof. Meda

Kniha, kterou byste neměli přehlédnout

vybírá Jaroslav Med

Rozhovory s různými známými osobnostmi jsou čtenářsky velmi oblíbeným žánrem, byť jsou mnohdy – zejména pokud jde o různé celebrity z pokleslé kulturní scény – přeplněny životními banalitami. To se rozhodně netýká edice Rozhovory z nakladatelství Vyšehrad, kde již vyšla celá řada velmi pozoruhodných a závažných portrétních dialogů (A. Born, J. Stránský, F. Koukolík). Nyní v této edici vyšla rozmluva novináře Tomáše Turečka s egyptologem a archeologem prof. Miroslavem Bártou pod názvem Kolaps neznamená konec (Vyšehrad, Praha 2013). A hned v úvodu dodávám, že to je jeden z nejzdařilejších a nejinspirativnějších svazků této edice.

Miroslav Bárta je akademikem v tom nejvlastnějším smyslu slova – je profesorem na Filozofické fakultě UK. Nicméně rozhovor s ním se vyhýbá úzké odbornosti a svým srozumitelným nadhledem dokáže oslovit i laického čtenáře. Svůj pohled na staroegyptskou realitu, většinou situovanou do dávných staletí před Kristem, neustále zaostřuje soudobou optikou, vnímající starověké civilizace (neopomíjí ani starou řeckou a římskou epochu) jako součást obecného vývoje lidstva. Tyto starověké civilizace analyzuje s pomocí soudobých vědeckých poznatků a neustále zdůrazňuje, že minulost hovoří zřetelně k dnešku a hlavně k zítřku. Archeologie zabývající se civilizacemi a jejich vývojovými cykly má, podle jeho soudu, strategický význam pro naši současnost.

Profesor Bárta nás přirozeně seznamuje se základními konstantami staroegyptské kultury a umění (kniha obsahuje bohatou fotografickou dokumentaci). Ale především si klade otázku, proč tyto starověké civilizace (také myslí na starověký Řím) odešly z historické scény, jaké byly příčiny jejich kolapsu. Byly to důvody ekonomické, sociologické, či náboženské, jež přispěly k pádu těchto starověkých říší? A při zkoumání těchto důvodů konfrontuje minulost s naší současnou západní civilizací a dospívá ke znepokojivému závěru, že i naše současná západní civilizace míří k jistému kolapsu.

V této souvislosti zmiňuje ošidnost teorie stálého růstu; problematiku vědy, usilující převážně pouze o inovace i růst nadnárodní ekonomické moci. Nejvíce jej znepokojuje ztráta identity a odklon západní civilizace od přesažených hodnot, díky nimž jsme součástí jistého kosmického řádu, tak jako všechny předchozí civilizační epochy. Právě díky těmto aktuálním komparacím máme před sebou nesmírně inspirativní knihu, která musí oslovit každého vnímavého čtenáře.

KT 06/14, Perspektivy s. 3.

Zpět na knížku "Kolaps neznamená konec".

15%