Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Kristiánova legenda  »  Kristiánova legenda - Text na záložce

Kristiánova legenda - Text na záložce

Autor této zakladatelské památky, mnich Kristián z rodu Slavníkovců, ji připisuje ve svém prologu svému synovci, druhému biskupu pražskému Vojtěchovi. To znamená, že psal své dílo v posledním desetiletí 10. století a že je to tedy nejstarší historický spis českého autora, psaný ovšem latinsky. Toto rané datování vedlo k dlouhodobým diskusím, jichž se zúčastnilo mnoho historiků a slavistů. Složitou problematikou vzniku, obsahu a autorství této legendy – vyprávějící o pokřtění Moravy Řekem Cyrilem, o jeho obraně slovanské bohoslužby před papežem v Římě, o působení biskupa Metoděje na dvoře Svatoplukově a posléze o sv. Lud­mile a sv. Václavu – se významnou měrou zabýval i profesor Jaroslav Ludvíkovský v četných článcích, studiích a recenzích. V této publikaci přehledně shrnuje výsledky své mnohaleté práce a po letech vydává i latinský text Kristiánovy legendy, o němž se sice mnoho psalo a mluvilo, ale který zůstával pro většinu zájemců prakticky nedostupný. Vydání obsahuje i paralelní český překlad a textovou kritiku. V ­poznámkách se profesor Ludvíkovský zabývá zejména Kristiánovým stylem a komentuje zvláště ty pasáže, které jed­no­značně potvrzují pravost legendy a její datování do 10. století.

Jaroslav Ludvíkovský, (* 4. 6.1895 ve Střelských Hošticích u Horažďovic, † 23. 10. 1984 v ­Brně) vystudoval klasickou filosofii na FF UK. Zprvu působil na gymnáziích v Praze a Bratislavě. Po delším studijním pobytu v Římě a habilitaci na FF UK (1919) byl jmenován profesorem klasické filosofie na FF KU v Bratislavě. Když jako děkan zde hájil demokratické principy, byl představiteli luďáctví zprvu suspendován a hned po vzniku Slovenského státu donucen k vystěhování z Bratislavy. Tehdy odešel natrvalo do Brna, kde přednášel na MU až do svého důchodu v roce 1966 a poté zde ještě do roku 1973 působil ­jako vědecký pracovník. Svým dílem přispěl k hlubšímu poznání ­řeckého dobrodružného románu, dále se zvláště zabýval českými latinskými středověkými legendami, publikoval dosud obecně ceněné studie komeniologické a práce odkrývající vliv antiky na B. Balbína, J. Dobrovského, J. Kollára, F. Palackého, J. Holého a M. Tyrše. Přehled o díle Jaroslava Lud­víkovského podávají četné studie a texty Prof. Jany Nechutové (MU v Brně).

Zpět na knížku "Kristiánova legenda".

15%
20%