Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Krokodýl  »  Krokodýl - Text na záložce

Krokodýl - Text na záložce

Ruský spisovatel Fjodor Michajlovič Dostojevskij (1821–1881) je stále vyhledávaným a uznávaným autorem. Kromě rozsáhlých děl, např. Ponížení a uražení, Zločin a trest, Bratři Karamazovi, psal i práce drobnější. Jednou z nich je právě povídka Krokodýl, která představuje satiricko komickou linii jeho tvorby. Jde o neuvěřitelný sci-fi příběh člověka, který se ocitl proti své vůli v krokodýlích útrobách. Kupodivu se tam zcela pohodlně zabydlí a vysílá své rádoby filozofické úvahy zvědavým divákům. Jeho přítel se mu snaží nějakým způsobem pomoci, ale jeho pokus ztroskotává. Žena nešťastníka bere celou věc na lehkou váhu a neodříká si ani módní výstřelky ani společenské zábavy. Celá tato neuvěřitelná historie prý měla být satirou na Černyševského a jeho ženu, ale přerostla v satiru na velkohubost a pokřivené lidské vztahy.

Oldřich Kulhánek, grafik, malíř a ilustrátor, se narodil 26. 2. 1940 v Praze, kde také studoval. Nejprve na Výtvarné škole, kde v r. 1958 maturoval, ve studiu pak pokračoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru profesora Karla Svolinského. První samostatnou výstavu měl v roce 1968 v Galerii mladých v Praze, avšak sedmdesátá léta byla ve znamení naprostého zákazu výstav, spolupráce s nakladatelstvími a jakékoli publicity. Avšak i v době normalizace se mu podařilo vystavovat s pomocí přátel v cizině. Po dvacetiletém období, kdy se věnoval leptům, vytváří od roku 1980 litografie, stěžejní část díla tvoří knižní ilustrace. Významná ocenění, četné domácí i zahraniční výstavy a účast ve světových galeriích nejlépe vypovídají o mnohotvárnosti a kvalitě jeho díla. Je také známý jako tvůrce našich bankovek.

Zpět na knížku "Krokodýl".

15%
20%