Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Leonard Cohen  »  Leonard Cohen - Liberecký deník, Českolipský a Jablonecký deník

Leonard Cohen - Liberecký deník, Českolipský a Jablonecký deník

Cohen: Život, hudba a vykoupení

22.12.2014    Liberecký deník    str. 07    Kultura regionu

(dts)

CITLIVĚ

ČR – Kanadský písničkář Leonard Cohen (* 21. září 1934) si k osmdesátinám nadělil nové album „Popular Problems“. A nakladatelství Vyšehrad jeho příznivce k výročí potěšilo knihou „LEONARD COHEN Život, hudba a vykoupení“.

Novinář a spisovatel izraelského původu Liel Leibovitz na více než 200 stranách nabízí víc, než jen klasický životopis. Základní etapy Cohenova života jsou samozřejmě načrtnuty, jádrem knihy je však něcojiného. Leibovitzpátrápo „nadčasovosti“ a hluboké pravdivosti, díky nimž má hudebník, spisovatel, filosof a básník Cohen nejširšímu publiku stále co říci. Snaží se zodpovědět některé otázky, například: „Čím to, že je Leonard Cohen už téměř šedesát let uznávaný a obdivovaný? Čím to, že když vejde na pódium, nabitý sál ztichne a všichni čekají se zatajeným dechem?“

„Máme lepší básníky, než je Leonard Cohen, i schopnější spisovatele. Talentovanější textaři i skladatelé skládali písně, proslavili se a zmizeli. Leonard Cohen tu zůstává s námi a je úspěšný, protože ve své podstatě není ani jedno, ani druhé. Je daleko složitější, je to typ člověka, který svými póry vstřebává částečky krásy, smutku a pravdy, jež se – nehmotné – vznášejí všude kolem nás, ale jen málokdo z nás je postřehne,“ píše Liel Leibovitz v předmluvě knihy, v originále nazvané dle jedné z Cohenových nejslavnějších písní „A Broken Hallelujah“.

Brilantně napsané literární dílo začíná strhujícím vyprávěním přibližujícím legendární Cohenovo vystoupení na festivalu na ostrově Wight v roce 1970, kdy svým obrovským charismatem, poezií a písněmi dokázal zklidnit zdivočelý statisícový dav.

S první kapitolou se otevírá Cohenovo dětství, poznamenané smrtí otce, mládí v kanadském Montrealu, studium na katedře anglistiky montrealské McGillovy univerzity. Dočteme se o vývoji jeho básnické kariéry, úniku na řecký ostrov Hydra, kde psal romány, o písničkářských začátcích, jeho osobních vzletech i pádech, stažení se do ústraní zenbuddhistického kláštera v Mount Baldy i nečekanou finanční ztrátou vynuceném, leč triumfálním návratu na koncertní pódia.

Klíčové životní okamžiky autor zasazuje do patřičných souvislostí, takže se čtenářům dostává zasvěceného pohledu do „duchovního“ zákulisí Cohenovytvorby. Dozvíse,covše slavného básníka, spisovatele a písničkáře ovlivňovalo i formovalo. Kniha tak zároveň přináší řadu cenných informací o hudební scéně od konce 60. let, o Cohenových hudebních souputnících, mezi které patřili The Beatles, Jim Morrison, Janis Joplinová či Jimi Hendrix.

Foto popis|

Region| Severní Čechy

Stejná zpráva vyšla také v dalších 2 titulech: Českolipský a Jablonecký deník