Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Leonard Cohen  »  Leonard Cohen - Týden

Leonard Cohen - Týden

Cesta do hlubin muzikantovy duše

12.1.2015    Týden    str. 70    Kultura

Antonín Kocábek

Knižních novinek se v uplynulých týdnech dočkaly dvě hudební legendy: Leonard Cohen a Bob Dylan. Zatímco první kniha odkrývá zejména tajuplnost Cohenových písniček, druhá přináší nečekaně občerstvující pohled na Dylanův život.

Kanadský zpěvák pověstný svým sametovým hlasem i starosvětskou noblesou loni oslavil osmdesátiny v nejlepší formě. Jejím jasným odrazem je zatím poslední album Popular Problems, často zařazované k tomu nejlepšímu, co v průběhu roku 2014 vyšlo. Cohenova dlouhá kariéra pochopitelně inspirovala řadu knižních shrnutí a hodnotících pohledů, ten nejnovější o sobě hodně napovídá už pouhým názvem: Leonard Cohen: Život, hudba a vykoupení.

Český překlad následuje pouhé dva roky po výtečném popisu zpěvákových osudů a životních peripetií, pojmenovaném Leonard Cohen: Pozoruhodný život. Ten se však oproti novince soustředil spíše na vývoj a proměny písní i skladatelův přístupu k nim.

Od literáta k filozofovi

Původem izraelský publicista Liel Leibovitz od počátku (český překlad Kateřiny Novotné vyšel v nakladatelství Vyšehrad jen s nepatrným zpožděním proti originálu) dává jasně najevo, že mu nešlo o tradiční biografii. Základní životopisná data nepomíjí, ostatně obejít například známou skutečnost, že zpěvák byl nejprve spisovatelem a teprve později se začal věnovat hudbě, ani dost dobře nejde. Nicméně důraz je tentokrát kladen hlavně na to, kde se vzalo ono neuvadající charisma, důvěra posluchačů i uvěřitelnost jeho písní, kterými k nim promlouvá.

Autora zajímá nadčasovost i pravdivost písničkářovy tvorby, poměrně velký prostor věnuje i popisování klimatu druhé poloviny šedesátých let, kdy písničkář vydal svá první alba. Nicméně právě tím, že toto období už bylo mnohokrát zpracováno důkladněji – a to i Cohenovými dosavadními životopisci – se autor svou stručností dostává na tenký led, po němž lze sklouznout i k zjednodušení či povrchnímu mudrování. Zajímavé je tak hlavně hledání souvislostí mezi zpěvákovou vírou a tématy jeho songů: Cohen způsobem, jakým prezentuje své písně, často připomíná kazatele a jeho texty židovské i buddhistické myšlenky.

Kniha je tak určena v prvé řadě čtenářům, kteří mají Cohena „nastudovaného“. Těm, kteří nemají problém a neztrácejí orientaci, když například autor skáče v čase nebo některé životní etapy vynechává. Situace, kdy z popisu slavného vystoupení v roce 1970 kniha čtenáře obloukem přenese zpět do Montrealu třicátých let, tedy doby narození pozdějšího spisovatele a písničkáře, nejsou výjimečné. A když je řeč o Hallelujah, jedné z nejvíce předělávaných a přezpívávaných skladeb v hudbě dvacátého století, autor samozřejmě počítá s čtenářovou znalostí nejznámějších verzí.

Díky svému přístupu se Leibovitz, který je nejen publicistou, ale i univerzitním pedagogem, často dostává do roviny nikoli knihy pro příznivce, ale až vědeckého rozboru a filozofických a teologie se dotýkajících úvah. Což by nebyl problém, kdyby se o pár odstavců dál nedostal do pozice, kdy toho, o kterém píše, uctívá až nekriticky. Jako by nebyl schopen rozhodnout se mezi oběma póly. Pokud ale příjemce na tuto rovinu pojetí přistoupí, nebude zklamán.

Pod kůži

Ještě dříve než kniha věnovaná kulatému výročí Leonarda Cohena vyšel spis Davida Daltona, redaktora časopisu Rolling Stone, Kdo je ten chlap? s podtitulem Hledání Boba Dylana. Ve svém názvu totiž nejenže nelže, ale naplňuje ho ve všech směrech. Nechává tak zapomenout na krátce předtím (rovněž v nakladatelství 65. pole) vydanou útlou publikaci českého literárního kritika Jakuba Guziura Mýtus Boba Dylana, „postkulturní esej“ protkaný desítkami odkazů a pohybující se v rovině téměř vědeckého výzkumu vlivu Boba Dylana na světovou popkulturu. Ve svém odborném zaujetí je Guziurův text zajímavý jen pro ty opravdu „skalní“, pro jiné příjemce je prakticky k neučtení. Naopak Daltonův text odvádí velmi dobrou práci v demytizaci písničkáře, jehož historie je mystifikacemi a záměrnými zkresleními reality doslova provrtána. Zaměřuje se nejen na zážitky a události, ale i na úryvky textů, dokumentující zálibu v citacích, odkazech a „půjčování“ si jinde. Autor má dar soustředit se na to podstatné a nezabývat se podružnostmi, a co je sympatické, evidentně se netají tím, že nemá „patent na rozum“ a všeobjímající, nenapadnutelnou pravdu. Přesto přináší řadu pozoruhodných informací i překvapivých detailů a mistrně je zasazuje do souvislostí.

Dalton nespoléhá jen na svůj pohled, ale podpírá ho i svědectvími a názory zpěvákových spolupracovníků, kolegů i přátel – na pomoc si bere třeba Marianne Faithfullovou nebo Allena Ginsberga. Dává tak mnohem komplexnější pohled než některé z knih o Dylanovi, vydaných v minulosti. Příjemné je i to, že překladatel Ladislav Šenkyřík se zručně dokázal vyvarovat všech obvyklých – a u podobného druhu literatury bohužel častých – nesmyslů vycházejících z neznalosti prostředí. Jen v překladu ne vždy vítězí v pomyslném boji s přirozeností jazyka.

Seriózně i zábavně

Úvahy Liela Leibovitze jsou vynikajícím čtením pro všechny, kteří se chtějí hlouběji ponořit do Cohenova světa myšlenek a konfrontovat své pohledy na svět s těmi jeho. A přestože je tu hudba sama spíše „na vedlejší koleji“, má svou poctivost, kouzlo i zaujetí.

Daltonova další z mnoha dylanovských biografií působí napoprvé mnohem obyčejněji; přesto si ale místo na slunci i přes všechna svá váhání dokáže obhájit lépe. Je všestrannější, nechybí jí humor a především dokáže nabídnout mnohdy úplně nový pohled na muzikanta, o kterém už bylo zdánlivě napsáno skoro vše.

Foto popis| ŠARMATNÍ ELEGÁN. I pro ty, které Leonard Cohen už nadchl a opakovaně okouzlil svými vystoupeními, je určena nová kniha Liela Leibovitze.

Foto popis| RŮZNÝ PŘÍSTUP. Nové publikace o Leonardu Cohenovi a Bobu Dylanovi pojímají autoři zcela odlišným způsobem.

Foto autor| Foto: Profimedia, Vyšehrad, 65. pole