Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Lexikon alchymie a hermetických věd - Text na záložce

Lexikon alchymie a hermetických věd - Text na záložce

Lexikon alchymie a hermetických věd obsahuje přes dvě stovky samostatných hesel, která se věnují jednotlivým tématům a postavám souvisejícím s tradicí alchymického a přírodně filosofického bádání v Evropě mezi antikou a novověkem. Alchymie je zde představena jako široké spektrum často velmi odlišných představ a východisek. Lexikon se věnuje jak filosofické stránce alchymie, její teorii, vyrůstající z babylonské astrologie, egyptské mytologie, aristotelských, platónských a stoických kořenů, hermetismu a gnóze, tak její praxi, v níž jasně vyvstávají dvě různé, avšak navzájem spjaté linie. Jednak jde, a to již od antiky, o vnitřní očistu duše a znovuzrození člověka, což je směr, který svého vrcholu dosáhne v barokní alchymické mystice a teosofii a jejž pro 20. století znovu objevil C. G. Jung. Vedle toho stojí určité chemicko-technologické postupy známé již ve starých vyspělých kulturách, patřící k umění kovářů, metalurgů, barvířů a dalších řemeslníků, kteří všichni tak či onak „proměňovali“ látku. „Protochemický“ aspekt později v jeho čisté podobě ztělesní moderní chemie, nicméně prolínání obou směrů stálo v mnoha ohledech u kolébky moderních přírodních věd vůbec.

Cílem Lexikonu, který je společným dílem odborníků z různých zemí, bylo mimo jiné shrnout nejnovější stav bádání na poli dějin alchymie. Laičtí i odborní zájemci tu naleznou spolehlivý zdroj informací o této pozoruhodné oblasti lidského vědění a imaginace – o této Vědě či Umění, jež, jak Lexikon přesvědčivě ukazuje, je významnou součástí dějin jak přírodních věd, tak filosofického myšlení.

Kniha, která se v zahraničí dočkala vřelého přijetí u čtenářů i odborných recenzentů, je doprovázena ilustracemi, k heslům jsou připojeny podrobné odkazy na související literaturu. Křížové odkazy a připojený rejstřík autorů, míst a pojmů umožňují studovat zvolené téma v širším rámci a sledovat tak různé souvislosti.

Pro český překlad byl Lexikon aktualizován a doplněn o postavy, motivy a díla významná pro české prostředí.

15%
20%