Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Město / Průvodce českou historií  »  Město - Rozhovor s autory A. V. Vondruškovými

Město - Rozhovor s autory A. V. Vondruškovými

Rozhovor s autory nové řady Průvodce českou historií Alenou a Vlastimilem Vondruškovými

1. Právě vychází první titul z řady populárně-naučných encyklopedií, které jste nazvali Průvodce českou historií.  Historických encyklopedií vyšlo v posledních letech velké množství, v čem se ta vaše odlišuje od ostatních?

Naše knihy nejsou tradičními encyklopediemi, které slovníkovým způsobem uvádějí různá fakta z dějin, často jako izolovaná hesla. My se vždy snažíme představovat život našich předků v co nejširších souvislostech. Nic nevznikalo samoúčelně, lidé nežili ve vzduchoprázdnu a vše, co dělali, mělo svou logiku. Navzdory tomu, že vyprávíme o společnosti, stavbách, činnostech a předmětech, snažíme se v první řadě ukázat, jací byli naši předci jako lidé. V co věřili, jaké měli touhy a naděje. Ono to zní možná trochu abstraktně, ale není to tak složité nebo obtížné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na vše, co naši předkové dělali, se různé historicko-společenské vědy dívají různýma očima, ale vždycky jen z úzkého hlediska svého vlastního oboru. Proto je obrovský rozdíl v pohledu na stejnou věc ve studiích archeologů, klasických historiků, historiků umění a etnografů. My se snažíme překročit tyto hranice a věříme, že díky tomu jsme schopni představit čtenářům mnohem barvitější a svým způsobem „lidštější“ obraz života našich předků. Abychom mohli naše autorské představy naplnit, museli jsme se vrátit ke kořenům dějin, tedy k pramenům. Vycházíme z dobových písemných pramenů, ale také z muzejních sbírek a staveb dochovaných v terénu.

2. Vašich Průvodců českých dějin má být sedm. Jako první vychází Město, následovat bude Vesnice, Církev, Šlechta, Výroba, Každodenní život a Vzdělanost a umění. Proč jste začali právě městem?

Pokud nepíšete dějiny chronologicky, pak vždycky musíte hledat nějaký fenomén, který má pro dané téma co nejširší platnost. My se snažíme postihnout vývoj na našem území v době feudalismu, tedy sledujeme proměny zhruba od vzniku českého státu až do zániku feudálních institucí a nástupu industriální společnosti.  Město jsme jako první zvolili proto, že v proměnách feudální společnosti hrálo podle našeho názoru skutečně dominantní roli, a to nejen v rovině mocenské, společenské a hospodářské, ale také psychologické. Proměny města se staly symbolem vývoje.

3. Komu jsou Průvodce českými dějinami určené?

Naše knihy jsou určené pro co nejširší čtenářskou obec. Každý, kdo zná naši literární tvorbu, ví, že se vždycky snažíme hovořit srozumitelným jazykem. Právě proto, že nechceme kráčet ve vyšlapaných kolejích učebnic nebo naopak specializovaných odborných monografií, zvolili jsme tuto netradiční formu. V knize najdou čtenáři přehledné výklady, tabulky a výkladové slovníky. Myslíme si, že vyobrazení poví většinou více, než dlouhý složitý výklad, najdou čtenáři v knize o městech více než šest set fotografií. Doufáme, že jednotlivé díly řady Průvodce českou historií uvítají například zájemci o historii, studenti a pedagogové, pracovníci muzeí, novináři a publicisti, stejně tak jako návštěvníci památek a čtenáři historických románů.

Zpět na knížku "Město / Průvodce českou historií".

15%
20%