Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Měl jsem štěstí na lidi  »  Měl jsem štěstí na lidi - ČRO - jana Klusáková

Měl jsem štěstí na lidi - ČRO - jana Klusáková

Neděle  10.8. 2014  21:10 - 21:40  KNÍŽKY PLUS

Jsem ráda, milí posluchači, že jste si naladili stanici Český rozhlas Plus. Při poslechu  druhých srpnových KnížekPlus zdraví Jana Klusáková.

Po výběru z knižních novinek vás seznámíme s knižním rozhovorem Josefa Beránka s katolickým knězem Václavem Vackem: Měl jsem štěstí na lidi, minulý pořad s Petrem Bakalářem o jeho novince Otázky do kavárny doplní krátký telefonát a naše slovenská kolegyně Taťána Gasko si pozve před soutěží k mikrofonu ilustrátorku Katarínu Gasko.

Důležitá poznámka:

V premiéře nás slyšíte v neděli 10. srpna ve 21:10; první reprízu KnížekPlus vysílá rozhlas Plus na těchto vlnách v pondělí od čtrnácti deseti a druhou reprízu v sobotu ráno od šesti deseti na frekvenci Českého rozhlasu  Regina 92.6 FM.

Citátem pro tento den je kavkazské přísloví: Ledaskdo tasí, málokdo tne.

p ř e d ě l

Přehlídka Pražské filmové léto nabízející po celé léto denně filmové projekce za vstřícných 40 korun, se od začátku srpna stěhuje do žižkovského kina Aero, kde nabízí  každodenní výběr z filmových hitů uplynulé sezony. V podvečerních časech. Až do konce srpna pokračuje také královéhradecká přehlídka v Biu Central a nově se k akci od srpna připojuje i brněnské univerzitní kino Scala, vzkazuje za síť spřátelených kin Radka Urbancová.

„Norsko je mimořádně krásná země, plná velkolepých horských štítů, ohromujících ledovců a mohutných vodopádů, jako stvořená pro milovníky dobrodružství.“ JOTA přichází s aktualizovaným a přepracovaným průvodcem NORSKO, s množstvím fotografií a detailních  map; zalistujete, a jen stěží odoláte rozjet se na sněžném skútru ledovou plání Špicberků za ledními medvědy, velrybami a mroži. Možná nevíte, že souostroví Špicberky zabírá plochu 62 a půl tisíce kilometrů čtverečních  a patří k nejnehostinnějším místům na světě. Leží před osm set kilometrů na sever od Norska, jen třináct set kilometrů od severního pólu. Dvě třetiny plochy dosud kryjí ledovce; půda je trvale zmrzlá do hloubky pěti set metrů! V roce 1920 byly  Špicberky mezinárodní smlouvou uznány norským územím – za podmínky, že země, které tam tehdy těžily uhlí, budou moci v těžbě pokračovat.

Nakladatelství EDIKA ve společnosti ALBATROS MEDIA A.S. vydalo Básničky o vysavači a jiných domácích pomocnících od Michaely Peterkové s ilustracemi Jindry Hubkové. Děti (i ty menší) se dozvědí, jak funguje pračka, myčka, vrtačka a další pomocníci v domácnosti; díky tomu, že Michaela Peterková je psycholožka, se poučí i rodiče – například o riziku citového chladu v kapitole Lednice pro rodiče, aneb Rizika chladu.

str. 11    Zatímco na potraviny… ve vztazích je spokojenější.

Nakladatelství GRADA uvedlo seznam nejprodávanějších knih z oblasti historie. Patří sem publikace Paulus – trauma od Stalingradu, Móda v ulicích protektorátu od Miroslavy Burianové a také kniha z edice „historie v obrazech“ od italského učitele a novináře Giana Piera Milanettiho SOVĚTSKÉ LETKYNĚ VE VELKÉ VLASTENECKÉ VÁLCE (překlad Zbyněk Hruška). Autor mnohokrát navštívil Rusko a Ukrajinu, setkal se s dosud žijícími letkyněmi a jejich rodinami a stal se jedním z nejvýznamnějších evropských badatelů v tomto oboru. Jeho práce o tzv. nočních čarodějnicích vzdává hold bojovým letkyním i pracovnicím pozemního personálu, které vysílaly do noci proti silným německým nájezdníkům  malé dvouplošníky naložené bombami. Tyto hrdinky (věkem většinou dívky) se ve svých zápiscích svěřovaly: „Já jsem opravdu měla strach… čisté říční vody.“                                                                                      Gian Piero Milanetti: Sovětské letkyně ve Velké vlastenecké válce.

BERÁNEK

CV 307 35 04   9:24

p ř e d ě l

BAKALÁŘ – telefonát:

CV 307 35 30   1:35

p ř e d ě l

Mladá fronta vydala (česky) s ilustracemi Kataríny Gasko knížku slovenské autorky Petry Nagyové-Džerengové Klára a bubáci. S autorkou hovořila Taťána Čabáková.

CV 304 43 70   3:55

p ř e d ě l

K minulé soutěžní otázce nás inspirovala dokumentární próza KULKY A OPIUM od čínského básníka Liao I-wu. (Pro Mladou frontu z čínštiny přeložil Bohuslav Smil.) Všechna ta hrůza začala  jednoho červnového rána a v podstatě dodnes neskončila: čínská vláda tehdy požádala armádu, aby potlačila mírovou demonstraci desetitisíců studentů… která skončila  4. června krveprolitím na pekinském náměstí Nebeského klidu - a vy jste měli napsat, kterého roku to bylo.

Děkujeme za všechny odpovědi, a já z nich vybírám:

Ke krveprolití na náměstí Nebeského klidu v Pekingu došlo v létě roku 1989; pamatuji se, jak ta hrůzná událost předcházela těm našim, listopadovým.

Vy, já i jiní si to ještě pamatujeme, mladší se o tom musí učit.

U nás se myšlenky netopily naštěstí v krvi, ale jsou v tom hustém sametu pořádně skryté jako prach , ten se taky špatně odstraňuje. Chtělo by to vyklepat.

Je to datum, které si velmi dobře pamatuji, napsal náš posluchač z Varšavy. Toho dne jsem se totiž poprvé ve svém životě zúčastnil parlamentních voleb, i když mi bylo již 35 let. Shodou okolností, která dostává symbolický význam, onoho 4. června 1989, když čínští komunisté zmasakrovali lid na náměstí Nebeského klidu, polští voliči ukázali zdejším komunistům červenou kartu v tzv. částečně svobodných volbách, následku dohody u kulatého stolu, podepsané o dva měsíce dříve.

Přesný počet mrtvých ani raněných se už zřejmě veřejnost nikdy nedoví, avšak v souhrnu šlo o tisíce většinou mladých lidí, kteří se nacházeli na prahu svého dospělého života.

A zde jsou jména šesti výherců knižních novinek:

Marie Buchalová, Dobrá Voda u Českých Budějovic

Jiří Fomín, Praha 3

Tomáš Horáček, Zblovice

Bronislav Kolegar z Brna,

Karel Machulda, Příchovice

a Pavel Studnička, Pardubice.

Všem výhercům blahopřejeme a je tu další soutěžní otázka.

Nakladatelství EMINENT přichází s další vzpomínkovou knížkou Pavla Chrastila S ÚSMĚVEM TO TAKY JDE; protagonistou je jedna z nejvýznamnějších českých kulturních osobností 20. století, a vy byste měli napsat jméno tohoto nepřehlédnutelného muže. Nápověda ze strany 275 zmíněné knihy: „Co se stalo potom, dodnes nechápu. Během dvanácti měsíců odešli všichni: v dubnu 1980 Janova žena Zdenka, 31. října (absurdně v den sčítání lidu) Jan a 9. května 1981 ve věku pětačtyřiceti let i jejich jediná dcera Jana. Zůstala jen její třináctiletá Fanča…“

Odpověď čekáme na adrese: Český rozhlas, Knížky Plus,

Vinohradská 12, 120 99 Praha 2

anebo Knížkyplus, zavináč, rozhlas cz.

Jména výherců  oznámíme v tomto pořadu za 14 dní, v neděli

24.  srpna.

Za týden sedmnáctého po výběru z nových knih Tomáš Cikrt představí svou diskutovanou  investigativní novinku Krev a peníze, aneb Pravda o kauze Diag Human a Jana Hradilková před soutěží vysvětlí, co je nakladatelství Koleno..

Na shledanou se těší autorka KnížekPlus Jana Klusáková; technická spolupráce Jitka Procházková.

Přejeme vám příjemný poslech dalších pořadů  Českého rozhlasu Plus.

PhDr. Jana Klusáková