Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Máma, táta, děti  »  Máma, táta, děti - Text na záložku

Máma, táta, děti - Text na záložku

Po celosvětově úspěšné trilogii Milénium od Stiega Larssona přichází švédské nakladatelství Ordfront s novou hvězdou severské krimi Carin Gerhardsen. ­Autorka Hammarbyjské série, která se záhy stala ve Švédsku bestsellerem, si rychle podmaňuje čtenáře po celém světě. Strhující šestidílná série, která již vychází také v Norsku, Dánsku, Německu, Francii, Španělsku, USA, Japonsku, Itálii, Holandsku, Turecku, Řecku, Izraeli, Maďar­sku a Polsku, se prostřednictvím nakladatelství Vyšehrad ­konečně dostává i k českým ­milovníkům detektivek.

Hammarbyjská policie ve Stockholmu musí jednat rychle. V krátké době dojde k několika vraždám, které skončí na stole kriminálního komisaře Connyho Sjöberga. Šestnáctiletá dívka z problematické rodiny je nalezena uškrcena na toaletě obřího trajektu, který jezdí mezi Stockholmem a Helsinkami. Její mladší sestra se ocitne v situaci, kterou by žádné čtrnáctileté dítě nemělo zažít. Policistka Petra Westmanová si jde zaběhat a v křoví v parku najde podchlazené nemluvně a nedaleko od něj mrtvou ženu bez dokladů. Nikdo je nepostrádá. Zároveň se jednoho rána vzbudí tříletá holčička a zjistí, že je v bytě úplně sama. Tatínek je v zahraničí a vše nasvědčuje tomu, že maminka vzala malého bratříčka a odstěhovala se. Hanna zůstala sama, zamčená v bytě. A čas běží. Vyprávění Carin ­Gerhardsen plyne kupředu s rychlými střihy a vysokým tempem, a ani na okamžik čtenáře nepustí ze sevření.

Carin Gerhardsen je čerstvým hlasem na rozmanitém a barvitém poli ­severských krimi románů. Narodila se v roce 1962 v Katrineholmu a tam také umístila počátek prvního pří­padu z tzv. Hammarbyjské série a ­nazvala ho Perníková chaloupka. V druhém příběhu s názvem Máma, táta, děti, který řeší stejný tým kriminalistů, vypráví o dětech a mladých lidech, o jejich osamělosti a bezbrannosti ve světě dospělých i o tom, jak snadné je pro ně sklouznout na šikmou plochu.

Autorka vystudovala matematiku a jak sama říká, vždy milovala řeše­ní matematických problémů, rébusů a sudoku a od toho byl jen krok k napsání zápletky románu, logické a propracované, s věrohodnými postavami, s jejich přednostmi i chybami. Hned první román jí získal čtenářskou ­oblibu a přiměl ji nadále se věnovat pouze psaní. Autorka žije ve Stockholmu s manželem a dvěma dětmi.

„Jeden z dosud nejsilnějších kriminálních románů roku.”

„Kniha, která mě, ač nejsem přívržencem detektivek, přikovala k pohovce. Kniha je napínavá, strašlivá a nelze ji odložit.”

„Carin Gerhardsenové se opět podařilo vytvořit věrohodné postavy a z psychologického hlediska možné události.”

Po chvíli váhání vešla Elise do stánku. Pohledem přejížděla sladkosti a zmrzliny, sendviče a limonády. Pak sebrala odvahu a přikradla se k muži, aby se podívala, co to čte. Skutečně, díval se na nahé holky. Rychle se rozhlédla. Nikdo z ostatních zákazníků v lokále nebyl v doslechu, pokud bude mluvit tiše.

„Chtěl byste takovou vidět doopravdy?“ zeptala se, aniž na muže vedle sebe pohlédla.

Podíval se za sebe, jako by se chtěl ujistit, že skutečně mluví na něj, a pak se vrátil ke čtení.

„Takovou co?“ zeptal se odměřeně, aniž vzhlédl od stránek časopisu.