Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Na čem mi záleží  »  Na čem mi záleží - Křesťan Dnes

Na čem mi záleží - Křesťan Dnes

Recenze Petra Plaňanského: Rozhovory nad Biblí s profesorem Janem Hellerem Petr Plaňanský, pastor CKS Nymburk, www.ksnymburk.estranky.cz Tisknuto: Friday, June 12, 2009, 6:52 (CEST)

Stará sedlácká moudrost říkává, že teprve když někoho ztratíme, zjistíme, jak moc ho postrádáme. Platí to nejen u sedláků v Polabí, nýbrž i na poli biblického bádání. Nedávné úmrtí emeritního profesora Jana Hellera nám připomnělo, že brilantních religionistů a znalců Starého zákona není v naší zemi nazbyt. Málokdo se vyrovnal jeho znalostem starozákonního pozadí a rozuměl jemným nuancím hebrejštiny. A pokud snad ano, pak je jistě nedokázal vyložit tak vtipně a srozumitelně jako právě Jan Heller.

S panem profesorem mám spojenu velice osobní vzpomínku, jako eléva ve službě slovem mě vyučoval lásce ke Starému zákonu během laického kazatelského kursu. Už tehdy na posluchače působil více jako dobrosrdečný a laskavý rabi, než jako suchý profesor teologie. Mnohem později jsem odhalil jeho další lásku, která do jisté míry souvisela s jeho založením – Martina Bubera a zejména jeho spisek Já a Ty.

Ostatně úcta k Hospodinu, láska k Bibli a k bližnímu se nejvíce zúročila v jeho práci se studenty. Díky jeho poctivému úsilí vedle něho vyrostly takové teologické veličiny současnosti jako je Martin Prudký, Jiří Beneš a Johannes Gerloff, kteří z jeho rukou převzali pomyslnou korouhev biblického bádání u nás i v zahraničí.

Nyní se díky péči Vyšehradu na knižním trhu objevily hned dvě vynikající práce: Na čem mi záleží a Znamení odkazující k nebi, které jsou tištěnou podobou celé řady rozhlasových pořadů. Ty s panem profesorem pro pět různých českých rozhlasových stanic (mezi roky 2000-2007) připravoval Petr Vaďura. Podle všeho měl při výběru témat pořadů mimořádně šťastnou ruku. Stejně tak, jako při textové přípravě obou knih.
Petr Vaďura, sám velký znalec Bible a historického pozadí Písma, vedle profesora Hellera působí v roli zvídavého tazatele, sparingpartnera a nahrávače na smeče. Společně s panem profesorem procházejí jak obtížná místa Bible, tak i klíčové historické a náboženské události Božího lidu, a nebojí se ani o určité monografie významných starozákonních i novozákonních postav.

Rozhovory si i v tištěné podobě zachovávají úžasnou dynamiku a dokonce si troufnu říci, že i „hellerovskou“ dikci. Jejich zpracování je svým způsobem zpracováním stejně výjimečným, jako byly svého času slavné fejetonky Karla Kyncla.

Prvním svazek Znamení odkazující k nebi je rozčleněn na tři základní části. První zahrnuje přepis Ranních slov vysílaných na ČRo 3 Vltava, druhá pak obsahuje bohatou směs rozhovorů nad problematickými částmi Písma. Konečně poslední část se věnuje tématům, která svým záběrem přesahují do oblasti historického pozadí a filosofie. Jako zvláštní bonus je přidána ukázka přípravy Jana Hellera na pořad o čase.

Svazek Na čem mi záleží je uspořádán velice obdobně. Kromě Ranních slov přináší jakousi monografii jednotlivých biblických postav či událostí a závěrečná část se zabývá tématy, kterým se někteří teologové raději vyhýbají: ochrana životního prostředí, problematika „krutosti“ Starého zákona, překlady Písma… A opět je připojen bonus v podobě osobního vyznání profesora Hellera, jeho specifického pohledu na humor a přístupu ke čtení Bible.

Editorovi obou svazků se povedlo v jejich názvech vyjádřit klíčovou otázku a zároveň i odpověď celoživotního úsilí profesora Hellera. To, na čem mu opravdu záleželo, byla skutečnost, aby nejen studenti, ale i čtenáři, posluchači a přátelé, brali vážně znamení Starého i Nového zákona, která odkazují k nebi…

Vyšehradu náleží oprávněná vděčnost čtenářů a posluchačů, kteří si oblíbili Hellerův osobitý vykladačský styl, protože si mohou díky výjimečnému nakladatelskému počinu připomenout jeho celoživotní úsilí. V „hellerovském“ slova smyslu knihy formou rozhovorů přinášejí poctivý výtěžek biblického bádání Jana Hellera. Litovat lze patrně jedné jediné věci – s odchodem pana profesora se uzavřela jedna celá kapitola dějin naší domácí biblistiky.

Lze jen doufat, že jak autor pořadů Petr Vaďura, tak i Vyšehrad budou mít v dalších připravovaných svazcích rozhovorů stejně šťastnou ruku, jako měli doposud. A že na poli české biblistiky zůstanou žáci věrni odkazu svého mistra…

Jan Heller: Na čem mi záleží (rozhovory nad Biblí), ISBN 978-80-7021-962-1, formát A5, 318 stran, pevná vazba, přebal, Vyšehrad, Praha 2009, doporučená cena: 278,- Kč.

Jan Heller: Znamení odkazující k nebi (rozhovory nad Biblí), ISBN 978-80-7021-975-1, formát A5, 280 stran, pevná vazba, přebal, Vyšehrad, Praha 2009 (reprint) 268,- Kč.

Zpět na knížku "Na čem mi záleží".