Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Na útěku  »  Na útěku - Centrum Detektivky

Na útěku - Centrum Detektivky

V recenzi jsme vám představili knihu Na útěku, kterou napsal americký autor Patrick Lee. Spolu s internetovým knihkupectvím Knihcentrum.cz vám ji právě nabízíme jako výhru v soutěži.

Soutěžit můžete do 17. září 2014 do 23 hodin.

Anotace:
Na-utekuVysloužilý mariňák Sam Dryden, jehož výcviková kvalifikace díky dřívější účasti v několika utajovaných bezpečnostních projektech je vysoce nadprůměrná, truchlí nad smrtí manželky a dcery. V jedné z bezesných nocí si jde zaběhat po pláži a narazí do vyděšené asi jedenáctileté dívky. Pronásleduje ji skupina mužů. Dryden se s ní skryje a vyslechne rozhovor pronásledovatelů, z něhož vyplývá, že dívku chtějí na něčí pokyn zabít. Oběma se podaří uniknout z oblasti městečka, kde dívku drželi několik měsíců na drogách. O život dívce usiluje velmi mocný člověk se známostmi na nejvyšších místech bezpečnostních agentur Spojených států a má k dispozici nejnovější výkřiky sledovací techniky včetně naprosto nových satelitů Miranda. Stačí mu lusknout prstem a zmobilizuje ozbrojené složky v kterékoli oblasti, vzlétnou stíhačky, vrtulníky vybavené termovizí. Dívka je obětí pokusů dvou konkurenčních zbrojních firem, u níž se kromě schopnosti číst myšlenky vyvinuly i schopnosti jiné. Momentálně je po aplikování drog ve stavu ztráty paměti, která se jí má do týdne vrátit. To je pro pronásledovatele naprosto nepřijatelné a snaží se ji do té doby zničit. Třebaže má pronásledovatel k dispozici složku Sama Drydena a ví, co se od něj dá očekávat, nepřestává vycházet z údivu. Dryden mu připravuje jedno překvapení za druhým. A hrají v tom roli i schopnosti prchající dívky. A k čemu slouží věž k přenosu mobilních signálů umístěná zcela nesmyslně uprostřed vyschlého jezera v poušti?
Nakladatel: Vyšehrad, vázaná, 280 str., 288 Kč

Soutěžit můžete zde.
Nápovědu hledejte na stránkách internetového knihkupectví Knihcentrum.cz.

Na útěku (Patrick Lee)

Na-utekuJak už název napovídá, půjde tu o útěk. Utíká dvanáctiletá Rachel, a kdyby nepotkala Sama Drydena, její příběh by skončil už na straně 2. Když jste totiž na útěku před ozbrojeným komandem, nutně potřebujete mít na své straně aspoň jednoho superhrdinu, takže setkání Rachel s Drydenem je naprosto logické. Sam je totiž bývalý Ranger a kdovíco ještě, po osobní tragédii protloukající se, jak se dá. Tudíž je vám od začátku jasné, že ať po nich půjde třeba i Národní garda, na Drydena si nepřijdou.
A ona po nich i garda půjde, nebo někdo tak mocný, že má na své straně vojáky, supermoderní techniku a hlavně satelity. Takže čtenář fakt nechápe, jak by mohl sebelepší mariňák uniknout pronásledovatelům, když ho stále sledují družice. Ale pokud by se čtenář bál, že tu celou dobu půjde o všechny možné finty útěků po souši, vodou i vzduchem, což by mohlo být po chvíli jednotvárné, ať je v klidu.
Román mu v rychlém tempu nabídne řadu otázek k přemítání. Byla vážně náhoda, že Rachel vběhla do cesty právě bývalému Rangerovi? Co přesně za experiment má děvče za sebou a jakou roli v tom hrají vysílače mobilních operátorů? A proč si poklidné nakladatelství, které se do thrillerů právě nehrne, vybralo zrovna tento titul?
Ale ať už mělo důvody, jaké chce, výběr naprosto schvaluji. Konec sarkasmu, tohle byl opravdu dobrý akční thriller. Jeden z těch, které vás nenechají vydechnout. Navzdory tomu, jak to vypadalo zpočátku, nehrozí žádný předvídatelný vývoj. Protože když už si myslíte, že víte, co bude následovat… Jako by vám autor četl myšlenky, uhne s dějem úplně jinam. Akce střídá akci, a svižné tempo stále nabírá obrátky.
Není ani moc s podivem, že se román řítí vpřed jak bombastický strhující film – autor také fušuje do scénářů a na knize je to znát. Mnohá akce, výbuchy a přestřelky by se na plátně vyjímaly moc hezky, možná i líp než jen na papíře. Problém by byl s převedením stěžejního tématu celé knihy, a tím je síla myšlenky. Ale protože po románu skočili Warneři ještě dřív, než měl vůbec název, třeba někdy v budoucnu uvidíme, jak se s tím filmaři popasovali. Budoucnost nám také možná přihraje i nové mise Sama Drydena, autor má totiž smlouvu na tři knihy…

Zdá se, že nakladatelství Vyšehrad si k výročí 80 let od založení naděluje bonbonky čtenářům i takových žánrů, do kterých se obvykle nepouští. Gratulujeme a jen víc takových…

Originál: Runner, 2014
Překlad: Jindřich Manďák