Právě se nacházíte zde:  »  ivysehrad.cz  »  Na útěku  »  Na útěku - Knižní novinky

Na útěku - Knižní novinky

Kniha Na útěku, kterou napsal Patrick Lee (přeložil Jindřich Manďák, vydal Vyšehrad), je založena na umění situačního napětí. Nutné informace začleňuje autor přímo do probíhajícího děje, takže od prvních slov víme, oč jde: dívka Rachel utíká, protože má strach, že ji zabijou, a na cestě se do toho útěku dostane náhodně Sam Dryden, a jak se hned dozvíme z hlášky pronásledovatelů, kteří našli jeho peněženku se všemi nutnými údaji, přirozeně tak o něm všechno zjistíme. Karty jsou tedy rozdány, jen nevíme, proč jde dívce o život, co za tím je. Je až neuvěřitelné, že tahle dvojice vyvázne ze všech nástrah, z mnohonásobné převahy, z okamžiků, kdy jejich životy visí nad propastí. K rafinovanostem románu patří také to, že autor má smysl pro stupňování napětí, které dokáže zastavit a vyměnit za situaci poměrně klidnou, totiž tu, kde se organizuje pronásledování. Jako by sledoval situaci kočky i myši. Drydenovi se vždycky podaří buď ukrást auto, nebo vrtulník, na poslední chvíli se mu vždycky podaří vyváznout z nějaké pasti, a to při současných technologických možnostech je hotový zázrak. Zároveň se dozvídáme od Gaula, který organizuje honičku, proč jim tolik záleží na jedné dvanáctileté dívce Rachel; jedná se totiž o dívku, která si zatím nic nepamatuje, ale hrozí nebezpečí, že si v průběhu času vzpomene, zřejmě na něco důležitého z bezpečnosti státu. Rachel má také schopnost, se kterou se Drydenovi svěří – dokáže číst myšlenky druhých lidí a hned ho o tom přesvědčí. Odpoví totiž na jeho myšlenku, že teď bude muset cenzurovat i svoje myšlení. Pak mu vypráví svůj příběh – jak se probudila v posteli a nevěděla, kdo je a kde je. Od blonďáka, který se o ni staral a hlídal ji, se tak dozvěděla, že z ní chtějí dostat jisté informace poté, co se na ně dokáže rozpomenout. Vyslýchali ji ve spánku a ona neví, co jim řekla. Byla to vlastně hypnóza způsobená nitrožilním podáním drog, po nichž následuje blokáda paměti. A Rachel se děsí toho, co ví, a že ji zabijou, aby nemohla nic z toho prozradit. Kniha ovšem není jen líčením dobrodružství, jaké prožívají lidé, kteří neustále musí utíkat, aby se zachránili, ale jde tu i o závažné problémy, například jak změnit genetickou výbavu člověka. Rachel byla takový pokusný králík už v době těhotenství své matky, která dostávala drogy. Tohle zasahování do mentálního vývoje člověka je hrozné, i když to může vyprovokovat i zázračné vlastnosti, že člověk může ovlivňovat nejen myšlení druhých, ale že je může přimět k nejrůznějším činům, i k vraždě. Škoda, že tu není komentář odborníka, který by uvedl, do jaké míry je to všechno vymyšlené a do jaké je to možné a reálné. Ve své podstatě je ovšem tato kniha také poutnická, protože tu putujeme za záchranou lidí, i když na té cestě zanechávají její protagonisté mnoho mrtvých lidí a zničených oblastí. Autor je ovšem velmi rafinovaný, poté, co musíme vší silou zadržovat dech, abychom si užili napínavé vyprávění, zvolní tempo v kapitolách, kde se jedná o bezpečnost státu. Nejdůležitější je fakt, že je tu člověk často zbaven svobodné vůle a podléhá jakoby zázraku, který je pro normálního člověka zhoubný. A ani závěr není pohádkový... Jako by došlo k porušení základních lidských vztahů a morálního hlediska. Pokud máte rádi napětí, je to kniha pro vás.

MILENA NYKLOVÁ

Knižní novinky 18/2014

Zpět na knížku "Na útěku".